söndag 7 oktober 2012

Bättre löpare än skidåkare?

Av ren nyfikenhet satt jag och räknade lite på var jag presterade bäst: Vasaloppet eller Stockholm Halvmarathon? Rent "formmässigt" var det likvärdigt under båda loppen. Hade inga vidare skidor på Vasaloppet och var riktigt tung i kroppen på Halvmaran. Tycker personligen att jag är en rätt rutten löpare men i varje fall en habil skidåkare.

Räknar man min placering totalt sett jämfört med alla som ställde upp under loppen är det överraskande nog väldigt jämnt...

På Stockholm Halvmaraton kom jag på plats 737 av totalt 9802 löpare - var alltså bland de 7,5% första.
På Vasaloppet kom jag på plats 1137 av 15802 skidåkare - var bland de 7,2% första.

Men om jag bara räknar hur jag placerade mig bland herrarna blir det lite andra siffror: Bland de 7,9% första på Vasan och bland de 8,8% första på Halvmaran.

I vilket fall så är jag tydligen en ~lika halvkass skidåkare som löpare :)

Återigen är mitt stora problem uthålligheten som är alldeles för dålig. Är inte för att skryta riktigt snabb på skidor men så fort syreupptagningsförmågan kopplas in pallar inte kroppen. Kanske borde satsa på sprintåkning :)


Annars gjorde jag nog mitt livs första riktiga A1-pass i helgen. Känner mig lite sliten i kroppen så satsade på att bara köra lugnt och hålla nere pulsen hela passet. Tyckte kroppen kändes tung men man fick verkligen hålla sig i skinnet för att hålla nere tempot. Det blev totalt 2h stakning med en medelpuls på 132 slag.
För en gångs skull riktigt härligt väder!
Ska nu försöka träna på ganska hårt som vanligt fram till onsdag. Sedan blir det lugnare fram till söndagens Hässelbylopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar