söndag 30 oktober 2011

Höstig stavlöpning.

Haft en skön helg som började med ett segt styrketräningspass i fredags för att sedan gå på bilmässa med grabbarna på kvällen. Jag är väl ingen direkt bilfantast men det var ändå rätt häftigt att se alla monsterbilar på nära håll. Fick tom provsitta några!
Försökte se tillräckligt stekig ut för att äga en Audi R8 Spyder för 1,8 mille! Dock lyckas man ju sådär :D

Dagen till ära bestod av ett stavlöpningspass uppför Johannelundstoppen. Det är ca 7km dit så att cykla är perfekt uppvärmning. Hösten har verkligen kommit till Sthlm på allvar så man fick passa sig lite för lövhalkan.


Som jag skrivit tidigare är det ca 120m tuff stigning där jag springer. Idag var det blött och lerigt vilket gjorde löpningen ännu jobbigare. Jag springer upp och vilan består av lätt jogg/gång nedför. De första 3-4 intervallerna gick ganska bra men sedan fick man bita ihop ordentligt. De sista 3 (gjorde totalt 10) intervallerna bar knappt benen sista biten upp mot toppen! För mig som är så backsvag är sådana här pass må-illa jobbigt men verkligen nyttigt.


 Borde egentligen köra stavlöpning en gång i veckan och nu när man ställde tillbaks klockan är helgerna egentligen enda chansen till sådan här typ av träning. Jag stod och fingrade på en pannlampa igår och var sjukt nära att köpa en... Men jag känner mig inte tillräckligt nördig än för att köra stavlöpning uppför en lerig backe i mörkret... Eller för den delen köra rullskidåkning som känns lite farligt i mörkret. Gillar att titta ganska långt fram och "planera min körning" och det känns lite risky i mörkret. Eller det kanske funkar ändå med en bra pannlampa? Likadant på vintern så föredrar jag nog elljusspår framför att nörda sig med pannlampa... Aja...ni ska nog se att jag står där med en pannlampa snart :)

12 kommentarer:

  1. Tjena, stavlöpning är grymt bra för att få upp pulsen. Bland det jobbigaste passen tycker jag. Angående pannlampa skulle jag lätt köpa en om jag hade mer pengar. Tyvärr kostar ju de bättre ganska mkt. Det är klockrent att vara ute och åka helt själv i mörkret en vinterkväll. Dock trist om den går sönder när man är längst bort på 10:an :) Så "nörda sig med pannlampa" is the shit tror jag.

    Kul att du får fira vasamedalj på 30-ionde året! ;)

    SvaraRadera
  2. Jo, riktigt skitjobbigt faktiskt...
    Jo, jag har funderat men jag klarade mig ganska utmärkt förra året utan. Men blir det så att mina träningskamrater vill köra kvällspass med pannlampa får jag krypa till korset :)

    Jodå, det är planen! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har en billigt skit pannlampa men den funkar att springa med, köpte den för 40 karmaleller på Claes Ohlson!

    SvaraRadera
  4. haha..jag kikade också på en sån i helgen :) Men hur mycket lyser den upp då? :D Det funkar alltså att kuta med den?

    SvaraRadera
  5. En bra pannlampa behöver inte kosta mycket om man köper den från Kina (eller Hong Kong):
    http://www.ebay.co.uk/itm/CREE-XML-XM-L-T6-LED-Bicycle-Light-HeadLight-headLamp-/160611766675?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&hash=item2565351193

    Den här lampan ger otroligt bra ljus för pengarna. Med en spridningslins får man en bättre ljusbild:
    http://www.ebay.com.sg/itm/Wide-Angle-Lens-4-MagicShine-Gemini-Lupine-Bike-Light-/300545626206?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45f9ea505e#ht_1873wt_1139

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset Tor! När du curlar mig på det där sätter är det svårt att motstå ett köp :D

    SvaraRadera
  7. Då passar jag på att tipsa om fäste till hjälmen och förlängningssladd så att man kan ha batteripacket runt midjan:

    http://www.ebay.com.sg/itm/Helmet-Mount-Ext-Cable-MagicShine-LED-Bike-Light-/280455586520?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item414c74a2d8#ht_1496wt_1139

    SvaraRadera
  8. Jag gillar dock tanken att ha utbytbara batterier till pannlampan. Vad gör man annars om batteriet tar slut längst bort på 10:an? Skiter knäck!

    SvaraRadera
  9. Jag vet inte vad batterilängden är men på full kräm tror jag det är runt 3 timmar. Halvljus blir nog runt 6 timmar, så länge man ser till att ladda innan man sticker ut borde det inte bli några problem för normala träningspass.

    Sedan kan man alltid beställa ett extra batteripack och ta med sig.

    SvaraRadera
  10. Det låter iof ganska säkert. Jag ska ta mig en funderare, tack för alla tips!

    SvaraRadera
  11. Pannlampan från Claes Ohlson var skit, funkar utmärkt för att lysa upp toaletter i Afrika (det är vad den använts till) men den grejade inte riktigt Hammarbybacken by night

    SvaraRadera
  12. Haha...hade du förväntat dig mer när den kostade 39kr? :D

    SvaraRadera