torsdag 3 november 2011

Ett år med bloggen...

Det har nu gått lite mer än ett år sedan jag startade bloggen och sedan dess har jag fått över 16000 sidvisningar! Helt galet egentligen och knappast något jag förväntade mig när jag började blogga mest som en kul grej.

För att fira ettårs-jubileet tog jag mig ut på ett rullskidpass idag. Skulle egentligen gjort det igår men efter måndagens gympass och tisdagens cirkelträning kände jag mig som en urkramad apelsin igår och tog en välbehövlig vilodag.

För att vara helt ärlig är jag sjukt less på rullskidåkningen just nu och längtar bara efter snö. Men det har nog med mina sjukt tråkiga rullskidor att göra också. Dom är helt styva vilket gör att man känner varenda sandkorn på vägen och så fort asfalten blir lite sämre känns det som hela kroppen domnar av pga vibrationerna. Det enda jag tyckt varit positivt är att de är otroligt trögrullade vilket gör att man får bra träning. Men jag börjar ta tillbaks det nu då man börjat få lite känningar i armbågarna. Jag har en ganska aggressiv stakteknik eftersom jag tror mycket på sprinttekniken. Med mina übertröga rullskidor kommer man nästan ingenstans på ett stavtag, det gör att man får halvt staka ihjäl sig för att överhuvudtaget komma någonstans. Trögheten kombinerat med min aggresiva stil gör att armbågarna klagar. Så jag är ledsen Oneway, era Classic 5 kommer jag faktiskt inte rekommendera till någon. Blir det ytterligare en Vasasatsning kommer jag garanterat införskaffa nya skidor till nästa sommar och slänga de jag har åt H-E!

Dagens pass bestod av 10x1000m med 60s vila mellan och enbart dubbelstakning. Jag körde exakt samma vända som jag brukar springa 1000:ingar på, nämligen fram och tillbaks intill Bromma flygplats. Ca 200m av sträckan var det lövhalkskaos på så där gick det extra trögt. Men tamefan, vad händer inte efter 3 intervaller? Det kommer en lövblåsmaskin och blåser bort alla löv hela den biten! Ibland har man flyt :)

Passdata:

Sträcka:
10,57 km
Hastighet:
13,46 km/h
Tempo:
04:28 min/km
Maxpuls:
167 slag/min
Snittpuls:
156 slag/min
Kaloriförbrukning:
746 kcal
Träningseffekt (TE):
3


Rätt snyggt och jämt diagram om jag får säga det själv :)

Konstigt nog trots 3,5 km uppvärmning så kändes de 4 första intervallerna riktigt tröga och jag fick mjölksyra rätt fort. Men sedan så släpper det och de sista 6 intervallerna går relativt lätt. Fasen, förut har det alltid varit tvärtom med mig att jag är piggast i början. Men i både löpningen förra veckan och nu så har den trenden brutits och jag är piggare mot slutet. Det känns jäkligt gött och kanske har kroppen börjat fatta att jag tränar den för att åka i 9 mil :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar