onsdag 12 oktober 2011

En god gärning och Skiergpremiär!

Vill bara berätta om en grej som hände i måndags. På väg till gymmet hittar jag en liggande stackars farbror vars ben slutat bära. Jag lyfter upp och stödjer honom så fram till sin port. Givetvis bor han högst upp! 5 trappor utan hiss så envis som man är tar jag gubben över axeln och kånkar honom hela vägen upp! Totalt färdig och drypande av svett sätter jag honom på en stol så han kan ringa efter hjälp :)

Lite tänkvärt...Man ska vara så fruktansvärt glad över att man är frisk och har en kropp som fungerar bra. Det kan inte vara lätt att bli gammal heller och är glad att jag kunde hjälpa någon från den äldre generationen.


Ikväll ska vi ut och äta med arbetslaget så jag skulle inte hinna med någon träning efter jobbet. Eftersom jag börjar lite senare på onsdagar blev det ett morgonpass innan frukost. Hade tänkt köra rullskidor och löpning som förra veckan. Men när jag gick upp och såg mörkret, lövhalkan och morgonfrosten så fick jag lägga svansen mellan benen och gå till Åkeshovs simhall som ligger ett stenkast hemifrån. Där finns nämligen såna där Stakmaskiner även kallade Skiergs. Försöker i möjligaste mån undvika konditionsmaskiner eftersom jag blir så sjukt uttråkad av dom på en gång. Men gav det en chans och blev faktiskt ganska positivt överraskad. Jag körde 1 min intervaller i högt tempo med 30s vila mellan i ca 25 min.



Efter stakintervallerna blev det 10x2min intervaller med 30s vila på löpbandet. Hastigheten var 15,5 km/h eller 3:52 min/km. Gillar egentligen inte att träna på morgonen innan frukost eftersom jag brukar känna mig rätt orkeslös och idag var inget undantag. Men kämpade mig igenom passet så gott jag kunde!

Kände mig knappast i toppform och pulsen var hög genom hela passet. Speciellt vid löpintervallerna som börjar efter det blåa strecket. Jag får i princip inte alls ner pulsen på de 30s jag vilar mellan intervallerna.

2 kommentarer:

  1. Tjena Håkan. Grymt bra pass. Speciellt det där med farbrorn :) Jag tror skiergen betalar bra i spåren i vinter. Kommer köra ngt pass i veckan själv.
    Du ser ju riktigt vass ut på stakningen.

    SvaraRadera
  2. Tack :D Skierg var faktiskt över förväntan bra! Tyvärr har jag gymkort på ett annat gym i närheten som tyvärr inte har en. Det gymmet som har Skiergens har ingen fri skivstång så det är pest eller kolerna :)

    Stakningen är ju i stort sett allt jag har som skidåkare så jag satsar stenhårt på den!

    SvaraRadera