torsdag 9 juni 2011

Teknikstudie igen på rullskidor.

Dagen bestod av en fotbollsmatch, lärarna mot avgåengseleverna (5:or). Det stod 4-4 efter full tid efter ett mål och en assist av mig. Sedan vid straffläggningen var jag målis och gjorde två avgörande räddningar. Skönt att få tvåla dit eleverna :)

Gårdagen bestod av ett rullskidpass ute på Ekerö som vanligt med Jimmy. Jag har rätt många träningstimmar på senare tid så jag kände mig lite sliten i början men det släppte rätt fort. Dock blir jag mer och mer sugen på ett par nya rullskidor istället för mina extremt tröga och noll vibrationsdämpade Oneway classic 5. Får se om ekonomin tillåter det lite senare i sommar.

Gårdagen var relativt vindstilla och det blir givetvis lite mer lättåkt då. Men ändå hade vi bättre medeltempo än någon runda förut. Skönt att få ett kvitto på att det går framåt trots att man inte märker någon skillnad.

Passdata: 

Vi stannade och körde några backintervaller i samma backe som förut och passade på att filma lite för att kika på tekniken. Har mixtrat lite med filmerna så det visas en slowmotion-repris.

Diagonal

Stakning med frånskjut

Dubbelstakning (gamla med slowmotion)

Att diagonala på ett par rullskidor är inte alls samma sak som med riktiga skidor. Det känns helmysko att göra det på rullskidor men det ser ändå helt okej ut tycker jag. På rullskidor får man betydligt mer fart när man kör ifrånskjut jämfört med vanliga skidor. Jag kan tycka att man får lite för mycket gratis med den tekniken att stakningen liksom kommer lite i andra hand. Inte riktigt helt naturligt men ändå bra att få träna frånskjutet eftersom man kör det stora delar av vasan.

Riktigt kul att man kommit igång med rullskidträningen och att man slipper köra själv. Nu funderar jag faktiskt allvarligt på att prova springa Lidingöloppet... Är lite sugen eftersom Jimmy ska köra. Dock så vet jag inte om jag tycker det är tillräckligt roligt att springa långt för att göra en sån sak. Ska suga på karamellen en liten stund till.

2 kommentarer:

  1. Såklart du ska springa Lidingöloppet! Det är väl inget att fundera på det?! Det ÄR roligt, jag lovar.

    SvaraRadera
  2. Klart du tycker det :)
    Det vore kul att ha genomfört det. Men om jag ska springa vill jag gärna slå farsans tid från -73 på 2:35. Jag vet inte om jag tycker det är tillräckligt roligt för att satsa mot det eftersom det kommer göra riktigt ont...!

    SvaraRadera