lördag 4 juni 2011

Långledighet och nya prylar!

Har spenderat långledigheten uppe i Borlänge hos morsan. Jag har inga större svårigheter att vara ledig direkt!

Köpte massa nya prylar innan jag åkte upp hit. Bla ett par Mizuno wave elixir 6, 2XU kompressionstights och vad-sleeves från samma märke.
Riktigt schyssta grejer!
För att börja att recensera skorna. Jag har ju blivit lite frälst i Nikes lunar-serie. Riktigt lätta skor med bra dämpning. Men tyvärrär utbudet för neutrala löpare ganska smalt hos Nike så jag var till löplabbet och provade ut ett antal skor innan jag fastnade för Mizunos wave elixir 6. Dom satt "like a glove" på mina fötter och var riktigt sköna att springa i. Ska jag vara helt ärlig fick jag en liten aha-upplevelse och plötsligt kändes Nikes väldigt mjuka dämpning i deras lunar-serie alldeles för svampiga att springa i när jag jämför. Jag märkte när jag testade mina Mizuno att jag gillar skor med lite mer direktrespons med marken. Sedan misstänker jag att svampigheten i mina Nike gör att jag får skavsår eftersom man "glider runt" lite i dom. Testade även Sauconys kinvara som är lätt men ska ha riktigt bra dämpning. Tyvärr kändes dom också aningens för svampiga. Så det kanske blir Mizuno för hela slanten i framtiden för mig :)

Angående 2XU:s kompressionsplagg så är jag riktigt nöjd med framför allt vad-sleevsen. Testade Salomons motsvarighet för någon vecka sedan och blev riktigt besviken över passformen men dessa satt riktigt gött. Perfekt att man kan välja egna strumpor också! Angående tightsen är dom sköna men jag kan tycka att kompressionskänslan kunde varit lite bättre. Ville egentligen testa Salomons motsvarighet här men de är så jäkla svåra att få tag på i Sverige.
 Lite hoppstyrka efter löppasset.

Sedan Xtreme running i tisdags har jag faktiskt inte vilat en enda dag...Förutom gym på onsdagen har jag sprungit de resterande dagarna.

På torsdagen skulle jag bara ta en lugn runda för att känna på benen lite men det slutade med över 7km i 4:30 min/km tempo. Det kändes så himla lätt så jag bara rullade på. Bara ca en km från mitt barndomshem finns nog Borlänges mysigaste löparspår, en slinga runt dalälven som är väldigt flack och lättlöpt.

Gårdagen bestod av lite morgonlöpning/promenad. Idag var jag Johan och Lars ute vid traktens finaste badställe dammsjön och sprang en runda runt sjön på 12km. Det var riktigt skönt att hålla "prattempo" idag (5:18 min/km) eftersom man är lite sliten. Dock så är dom första 5km i stort sett bara uppför vilket är riktigt jobbigt i värmen!

Det var riktigt varmt idag, runt 26 grader så man smälte nästan bort :) Rundan avslutades dock med för mig årets första dopp! Det var riktigt kallt men faktiskt otroligt uppfriskande!

När man är ledig har man verkligen tid för träning och kan köra på bra. Men nu är det kanske dags att vila...
Det har jag väl sagt ganska länge nu? :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar