måndag 13 juni 2011

Iphone som gps del 2!

Jag har nu gjort ytterligare ett litet test och varit ute och sprungit med både min Garmin forerunner 210 och min Iphone 3gs med Runkeeper. För att göra testet ytterligare mer tillförlitligt är rundorna jag har valt kontrollmätta med mäthjul för att få veta exakt sträcka.

Test nr 1:  Åkeshovs motionsslinga, uppmätt längd 1,55 km. Väldigt kuperat och knixigt spår mitt inne i en skog. Jag sprang två varv runt slingan i ca 4:40 min/km som då rimligtvis borde vara 3,1 km.

Garmin forerunner 210 mätte:         3,02 km
Iphone 3gs med Runkeeper mätte:  2,13 km

Garmins mätta sträcka är det blåa och Iphonens det röda. Jag har ingen aning om vad min iphone pysslade med här...
Som ni ser så tappar även min Garmin alltså 80m på 3km. Men Iphonen är ju helt ute och cyklar...


Test nr 2: Älven runt i Borlänge, Uppmätt tävlingslängd 4,6km. Relativt öppet löparspår med vissa partier under träd. Jag har sprungit rundan tre gånger i långsamt tempo, ca 7 min/km. Jag har tagit medelvärdet av de tre gångerna.

Garmin forerunner 210 mätte:         4,55 km
Iphone 3gs med Runkeeper mätte:  4,44 km

Även här ser man att min Garmin inte är helt exakt. Men Iphonen mäter hela 160m fel!


Test nr 3: Milen i Ursvik, Uppmätt tävlingslängd 9,76-9,84 (Var lite otydliga svar på forumet). En väldigt kuperad runda som mest går i skogen men som också har vissa öppna partier. Rundan sprangs i 4:30 min/km tempo.


Garmin forerunner 210 mätte:         9,77 km
Iphone 3gs med Runkeeper mätte:  9,3 km

Här ser man återigen att min Garmin är rätt stabil medans Iphonen återigen mäter för kort.


Slutsats:

Enligt mina test så har Iphonen alltid mätt för kort när det är någorlunda skogsterräng. Jag har också märkt en tendens att ju kortare och snabbare man springer desto större blir felkällan gällande Iphonen. Ju snabbare man springer desto längre blir det mellan mätpunkterna och då blir givetvis sträckan kortare om det är ett knixigt löparspår. Men jag ska inte helt döma ute Iphonen. Jag har även kört flertalet rullskidpass ute på öppna vägar och då har den faktiskt mätt mycket mer exakt än om man jämför med skogsspår. 

Som i förra testet så blir resultatet detsamma. Är man ute efter stabil mätning i alla lägen ska man helt enkelt satsa på en bra gps-klocka. Om man endast springer i öppen terräng så funkar faktiskt Iphonen helt klart dugligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar