söndag 19 juni 2011

Löpteknik + Lidingöloppet + SOMMARLOV!

Ja...då var det officiellt. Är anmäld till Lidingöloppet men förmodligen vet jag inte vad som väntar... Min tid på Tolvanloppet räckte till startled 3 vilket känns bra. Skönt att man ändå sprungit några lopp så man har något att seeda sig på. Även om starten knappast kan jämföras med Vasaloppet är det ändå skönt att inte behöva starta så långt bak. Långlöpning är ju icke min grej (vilket ni kommer få se snart) och 3 mil är sketalångt så detta blir en rejäl utmaning! Dock gillar jag utmaningar så det primära målet blir sub 3h men kommer försöka satsa på att ta farsans tid på 2:35. Har flera kompisar som ska springa vilket också känns roligt och inspirerande.

Helgen bestod av gymträning i fredags, backintervaller igår och en golfrunda i pissvädret idag. Jag har inte spelat golf på typ 4-5 år så det kändes helt klart ringrostigt. Närspelet och puttningen fungerade riktigt bra men utslagen var en stor katastrof! Skulle vara kul att få lite säkerhet i slagen och nu när Bromma golf ligger ett stenkast härifrån kanske det är dags att skaffa en golfutrustning?

Nu till the grej of the day. Jag har ju filmat min skidteknik förut men aldrig filmat min löpteknik så jag gjorde det igår innan backintervallerna. I filmen nedanför springer jag först i 4 min/km tempo i lätt lutning både upp/nedför och sedan sprintlöpning. Om jag ska vara helt ärlig trodde jag inte det skulle se så illa ut...

För att beskriva min löpstil så är det närmaste jag kommer på en studsande stel tennsoldat. Jag får ju fan inte mycket kraft framåt utan jag studsar mest upp och ner med mina vader...Det enda positiva är fotisättningen som jag är rätt nöjd med. Sprintlöpningen ser betydligt mer naturlig ut av förklarliga skäl och det är ju sån typ av löpning som är min styrka.

Jag ser detta ändå som positivt eftersom det finns massvis att utveckla. Om man vill göra bra tider på långlöpning har man inte råd att vara en studsande tennsoldat så hädanefter kommer jag jobba rätt hårt på min löpteknik för att få kraften mer framåt.

Efter filmingen blev det backintervaller som ägde rum vid en ca 100m lång brant backe vid Bromma golfbana. Målet var att köra 10 st med 1:50 vila mellan (gång tillbaks). Dock så var jag helt slutkörd efter 8 st och valde att avbryta. Mjölksyran formligen sprutade ur benen! Trots att backen är brant så är jag lite besviken över tempot. Som gammal sprinter hade jag hoppats att tåla lite mer mjölksyra men återigen fick jag istället ett ordentligt kvitto på att jag bokstavligen suger på uppförslöpning. Det blir med andra ord också att nöta backlöpning inför Lidingöloppet som är ökänt för att vara kuperat.

Passdata:


Nu tänker jag bara sitta inomhus resten av denna regniga söndag och njuta över att jag inte har något att gå upp till imorrn! SOMMARLOV! 8 veckors ledighet, tjing tjing!

2 kommentarer:

  1. Tjena, vilken intressant och välskriven blogg. Exakt den jag letade efter för inspiration. Du verkar träna riktigt hårt. Ser bra ut inför VL. Jag har också satt upp mål med VL 2012 och laddar just nu inför Lidingö :) Kolla gärna in bloggen, mandusandersson.blogspot.com Mitt mål på LL är under 2.30 Kör hårt nu på sommarlovet.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack! Jag ska försöka göra en riktig satsning inför nästa års Vasa och försöker lägga en bra grund nu!

    Kul att du tränar inför precis samma saker. Dock så har du ju högre mål än mig på både LL och VL. Blir intressant att se vem som kommer närmast sitt mål så kommer att följa din blogg också.
    Kör hårt!

    SvaraRadera