söndag 22 maj 2011

Teknikstudie rullskidor och badtunna...

Gårdagen bestod av sånt här...Otroligt trevligt!
Hade en ritkigt trevlig lördag med grillhäng och bad i tunna. Känns som man borde göra sånt lite oftare! Dock så toppar man ju knappast formen inför kommande dag...Det blev ganska lugnt men så fort jag dricker minsta lilla alkohol så känner jag det direkt dagen efter. Man är ju inte direkt 20 år längre...

I vilket fall hade jag och Jimmy bestämt oss för att köra ett rullskidpass ute mot fina Drottningholm och Ekerö som sist. Är man inte helt på topp känner man direkt vilken jäkla jobbig sport skidåkning är! Tycker ändå passet gick okej. Vi körde sammanlagt 13.4 km och snittade ett tempo av 4 min/km.

Sedan passade vi även på att köra några stakintervaller uppför en backe som är ca 170m lång och har skaplig lutning. Stakintervaller uppför är riktigt grym träning för både flås och styrkan. Givetvis låg vi och körde bredvid varandra och ingen ville vika ner sig...som det ska vara!

Vi passade även på att filma varandra för att kunna spana in tekniken.

Jimmy

Jag

Nu kör jag uppför vilket gör det tyngre men jag tycker redan att jag har förbättrat min stakteknik sedan i vintras.
Jag försöker köra så sprintlikt som möjligt och förhoppningsvis har jag mycket att förbättra!
Staktekniken känns faktiskt himla bra. Jag kommer ha sånt sjukt stort försprång till nästa vinter jämfört med förra + att jag har nya fina och förhoppningsvis snabbare skidor!

Sedan lite avslutande ord... Jag har ju tidigare prisat mina nybörjarskidor Oneway classic 5 eftersom jag tycker dom går bra och ger bra träning. Idag fick jag testa Jimmys Swenor Fibreglass och herregud vilken skillnad... Det är liksom inte ens samma sport! Det första som slog mig är att Swenor:en har ett spann vilket gör att i stort sett alla vibrationer försvinner och dom går otroligt mjukt och tyst. Mina Oneway är helt stumma och vibrerar så det känns i hela kroppen... Sedan går Jimmys Swenor mycket snabbare. Jag uppskattar att jag behövde staka ca 1/3 mindre med hans skidor jämfört med mina för att få samma hastighet. 


Om du är i rullskidköpartankar så rekommenderar jag numer att köpa ett par mer rejäla som har spann för de är så otroligt mycket skönare att åka på!! Det är lätt värt den extra slanten...
Man blev ju absolut inte sugen på ett par Swenor Fibreglass nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar