lördag 7 maj 2011

Kungsholmen runt!

Nu är det avklarat. Min första miltävling någonsin. Jag kanske gick in med lite för stora förhoppningar med facit i hand men jag tog mig iaf runt. Tiden blev ganska exakt 42.30 vilket ger snittiden 4.15 min/km.

Två glada killar innan!





Planen var innan att försöka gå ut ganska hårt för att sedan se hur länge det räckte. Tyvärr blev jag seedad till det nästa sista startledet som startade 5min efter första led. När vi stod i startfållan förstod jag direkt att det här kommer bli svårt att hålla tempo i all denna trängsel. När väl startskotten small av var det extremt trångt och gick givetvis riktigt långsamt. Jag fick sicksacka och bränna mycket krut på att försöka ta mig framåt någorlunda snabbt. Jag uppskattar att jag tappade upp emot en minut på den trånga starten :(

Trångt var ordet. Man skymtar mig i grönt linne lite till vänster om lyktstolpen.
När sedan den värsta trängseln släppte kände jag mig lite stressad att ta igen tempo på den första kilometern så jag stressade tyvärr lite för mycket. Sedan höll jag hyfsat tempo i ca 3km men sedan orkar jag tyvärr inte mer. Det är lite för högt tempo för mig och redan efter 4km var jag ordentligt plågad och fick slita mig i mål. Men det har ändå varit en bra lärdom inför kommande lopp (om det blir några).

Loppdata:





Johan går i mål på imponerande 1.33 på halvmaran!!

Två glada men trötta killar.
Nu blir det att försöka ladda om till Tolvanloppet nästa helg. Om jag tyckte dethär var jobbigt så blir det kuperade Tolvanloppet ett riktigt eldprov...

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat, Håkan! Jag förstår att det var trångt för er. Nästa lopp får du förhoppningsvis starta längre fram . Grattis i alla fall till en fin prestation!

    SvaraRadera
  2. Lite synd med startlogistiken. Jag förstod mig inte riktigt på startseedningen... Varför tex 21km löparna och 10km löparna startar samtidigt är för mig ett mysterium.

    Så det var helt värdelöst för mig i början som siktade på en bra tid. Första 500m höll jag typ 6min/km tempo och fick sicksacka järnet. När det sedan släppte blev jag jättestressad och sprang alldeles för fort för att försöka ta igen tappad tid. Så redan efter 2km kände jag mig räått krokig efter en sådan start :(

    Menmen, det är väl så de flesta loppen ser ut och jag har ju ingen seedningstid att komma med. Nu har jag iaf en tid att seeda mig med :) Så på Hässelbyloppet har jag bestämt mig för att gå under 40 min :) Är utmaningen antagen???

    SvaraRadera