lördag 14 maj 2011

Revansch! Tolvanloppet!

Jag har faktiskt varit ganska ordentligt besviken sedan förra helgen då jag "endast" gjorde 42.36 på Kungsholmen runt 10km. Jag tvivlade faktiskt ganska ordentligt om jag inte var bättre än så. Jag skyllde en hel del på starten som var en riktigt katastrof för min del men jag gillar inte att skylla på saker... Ändå var känslan att jag är bättre än den tiden som presterades.

Inför dagens Tolvanlopp kände jag mig lite nervös, mycket pga att jag kanske inte är så bra som jag trott. Och speciellt eftersom dagens lopp var 12km och ordentligt kuperat. Efter en stor grötfrulle gick jag de ca 3km till starten. Efter uppvärmningen kändes benen helt okej. Men som alltid innan en tävling känns kroppen tung och seg, men jag tror det har att göra med nervositeten.

Jag hade intalat mig att jag inte ville vara med om samma startkaos som sist på Kungsholmen runt så jag var vid starten i god tid och ställde mig faktiskt allra längst fram i täten för att få en så behaglig resa som möjligt.

Härlig stämning och mycket folk vid starten som det ska vara.

Med facit i hand kände jag mig lite felplacerad allra längst fram bland elitlöparna. Men eftersom jag satsade på en bra tid så tyckte jag inte det var mer än rätt. När väl startskottet, eller spårvagnsplinget gick så stack alla iväg med en jävla fart! Jag bestämde mig för att inte dras med i tempot för mycket. Ändå höll jag första km på 4:02. Jag kände direkt att den behagliga starten gjorde mig gott. Jag var knappt andfådd efter de 2 första snabba km. Jämförelsevis med Kungsholmen runt så var jag dödstrött vid samma tidpunkt eftersom starten var så strulig.

Sedan flöt resten av loppet på riktigt bra. Jag blev aldrig riktigt trött och löpsteget kändes piggt hela vägen. Dock så tror jag att de hittat varenda jävla backe i Bromma att springa upp för. Så det gällde verkligen att försöka hålla farten i de flackare partierna eftersom det gick så långsamt uppför. Min vana trogen tappade jag lite gentemot de andra löparna uppför men jag tog igen det direkt nedför eftersom jag har ganska bra teknik i utförslöpningen.

Faktiskt när man svängde ut på den ökända Grönviksvägen de sista 3km kände jag mig riktigt pigg. Dock så hade jag de jobbigaste backarna framför mig. Men eftersom jag var så pigg gick det förvånansvärt bra och hela Grönviksvägen och in mot mål så blev jag aldrig omsprungen utan sprang om flertalet löpare. Det var riktigt skönt för psyket.

När det var en km kvar började jag min långspurt. Nästan hela sista km går svagt uppför så det var riktigt tungt för benen och jag var ordentligt trött in mot mål. Men när jag kikade klockan och såg 51.18 hade jag slagit min måltid med nästan 3min. Med facit i hand hade jag faktiskt kunnat pressa mig lite till men var lite för feg eftersom man gick in i väggen förra helgen.

Tävlingsdata:


Jag hade alltså i stort sett samma snitttempo på 12km riktigt kuperat som förra helgens 10km släta lopp. Slutsatsen är att jag hade kunnat göra ett betydligt bättre lopp på 10km om jag sluppit startstrulet.

Stort plus för tävlingen som var riktigt trevlig och hela arrangemanget som var väldigt bra. Det blir garanterat fler Tolvanlopp i framtiden. Kanske ska jag satsa på att göra sub 48min nästa år!


Nu väntar lite festligheter ikväll och det är jag fan värd! Nu blir det också förhoppningsvis lite lugnare på tävlingsfronten på ett tag också. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Jag får gratulera här också. Kanontid! Jätteroligt att du verkar ha fått tillbaka (?) löparglädjen också!

    SvaraRadera
  2. Tack ännu en gång!
    Faktiskt första gången jag tyckte det var riktigt roligt att springa långt. Men kanske var det för att det gick så lätt hela vägen. Nu kommer jag ta det lite lugnt ett tag för att sedan satsa mot sub 40 min på milen till hösten!

    SvaraRadera