torsdag 26 maj 2011

5:e träningspasset på 5:dar...

Jag vet inte riktigt vad det är med mig just nu! Dagens rullskidpass blev det 5:e träningspasset på lika många dagar. För att vara ärlig känner jag mig ganska pigg ändå. Har varierat träningen bra under dessa 5 dagar så alla pass har gått rätt bra. Det värsta är att jag planerar ett gympass imorrn.... Så mitt schema har sett ut som följande den senaste veckan:

Sön: Rullskidor
Mån: Korpmatch
Tis: Cirkelfys
Ons: Löpintervaller
Tor: Rullskidor
Fre: Gym?

Det får helt enkelt bli lite mer vila i helgen...förhoppningsvis :)

Börjar att redogöra lite för gårdagens löppass. Kände mig faktiskt ganska pigg efter tisdagens tuffa cirkelfys så jag planerade att köra 10x700m med 60s vila. Valde en runda vid bromma golfbana som är exakt 700m lång men som börjar med en 100m lång brant backe. Jag siktade på att hålla alla intervaller under 4:10 min/km tempo. Dock så orkade jag "bara" 9st. Backen i början tog ut sin rätt efter några intervaller och jag blev riktigt sliten. Så på 9:e intervallen höll jag 4:12 min/km tempo och då valde jag att bryta.

Statistik:

I dagens rullskidpass med Jimmy planerade vi att köra intervaller i samma backe som förra gången. Sträckan till backen är ca 4.4km och fungerade som uppvärmning. Väl vid backen mäktade vi med 6st intervaller uppför. Det är sjukt jobbigt att ligga och staka uppför speciellt eftersom vi båda maxade varje intervall :)
Det bästa sättet att träna skidåkningsstyrka är enligt mig att köra stakintervaller i uppförsbacke. Sista intervallen vek sig armarna nästan!

Övade på att gå upp på tå i varje staktag idag och det funkade faktiskt väldigt bra. Man får en skön extra skjuts av det. Jimmy kändes ganska vass idag och vi kikade lite på hans teknik. Snart kommer man ha svårt att hänga med honom i hans snabba Swenor....

Riktigt kul att ha kommit igång på allvar med rullskidåkningen nu. Kan man hålla i detta kommer det bli en riktigt kul vinter! Får se bara om denna stora träningsmängd gör mig gott inför tisdagens "tävling" i Ursviks 15km extrem. Sist jag och Johan sprang fick vi reda på att dom kör en tävling varannan tisdag på just den slingan. Så vi tänkte vara med på skoj nu på tisdag.

Trevlig helg på er och lycka till alla Maralöpare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar