måndag 20 december 2010

Varför Vasaloppet?

Skulle egentligen åkt och tränat gym idag men tog det mogna beslutet att istället åka hem och köra lite styrketräning med egna kroppen och expander istället. Kände mig extremt trött och på gränsen till lite hängig på jobbet idag. Jag skulle absolut kunnat genomföra ett pass med valde att skippa det för att inte riskera att bli sjuk lagom till min skidpremiär. Jag fokuserade som vanligt på triceps, rygg och mage och passet tog ca en timme. Kroppen kändes faktiskt rätt seg så det var bra att jag inte körde slut på kroppen på gymmet idag.

Åter till rubrikfrågan, varför Vasaloppet och inte tex Sthlm Marathon eller Lidingö-loppet?
Jag har en slags hatkärlek till löpningen. Jag löptränar faktiskt en del och enda anledningen är för att det är bra träning. Jag kan inte påstå att jag tycker det är speciellt roligt att plåga sig själv i löpspåret utan det blir lätt så himla enformigt. Folk säger -men lyssna på musik medan du springer då! Inte f-n blir det mindre jobbigt för att man har musik i öronen och dessutom är man ju så trött så det går inte att njuta av musiken för fem öre. En annan anledning kan vara alla år som friidrottare med fruktansvärd grundträning på hösten där man i stort sett var spyfärdig efter varje pass gjort att jag fått lite avsmak för att löpa mer än jag gör. Sen den kanske viktigaste anledningen...Om jag skulle springa något av ovanstående lopp skulle jag göra det ordentligt och jag vet inte om jag är sugen på att göra alla löptimmar som krävs för att prestera bra.

Att åka skidor passar mig bättre också. När man springer så....springer man. Det händer liksom inget mer och du kan aldrig vila utan det är jobbigt hela tiden. När man åker skidor så växlar du hela tiden teknik beroende på hur terrängen ser ut. Pga av att det händer mer känns det inte alls lika enformigt och det är mycket mer allsidig träning eftersom hela kroppen arbetar. Sedan är det skönt att det finns lite viloperioder som i nedförsbackar där man kan återhämta sig mitt under passet.

Dock har faktiskt min löpning fått sig en liten uppsving sedan man testat GPS-klocka. Det är betydligt roligare för mig som är ganska extrem tids och hastighetsnörd att hela tiden hålla koll på vilket tempo man har och få reda på massa andra roliga saker som höjdskillnad på rundan osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar