onsdag 29 december 2010

Styrketräning och nya stavar.

Fakking SMHI förutspådde för två dagar sedan att dagen skulle bli svinkallt med -20. Så då planerade jag om min träning för att istället gymma idag. När man vaknade var det dock -7 så lite bitter var jag och funderade på att gå ut och köra skidor ändå. Men jag behöver få en genomkörare på gymmet för att inte helt tappa de andra muskelgrupperna som inte jobbar jättemycket vid skidåkning. Blev totalt två timmar på gymmet och jag körde igenom hela kroppen. Märker faktiskt att jag har tappat i bröst och axlar sedan jag lade om min styrketräning för att göra den mer skidåkningsspecifik. Dock är det inte negativt eftersom jag har blivit starkare i skidåkningsmusklerna.

Sedan har jag också fixat nya stavar för ca en månad sen men har väntat tills nu med att utvärdera dom. Köpte även ett Skigo stavfodral eftersom jag skulle åka buss upp till Dalarna ville jag inte riskera att stavarna som är värda 1500kr skulle knäckas av något bagage. I vilket fall blev det ett par Oneway Diamond 9 MAX med 100% diamond carbon. Det är Oneways näst bästa stav som jag fick för kanonpriset 800kr istället för 1500 som de egentligen skulle kostat. Stadium hade en vasaloppskväll och reade ut stavarna, yey!

Var egentligen sugen på ett par KV+ forza ( http://www.xcountrysports.com/langd/stavar/kv/kv-forza ) eftersom de har en kevlarförstärkning nedtill vilket minskar risken för stavbrott. Vad gör man på Vasan om staven går av liksom? Men priset på mina Oneway Diamond 9 MAX gick inte att motstå.

Hur känns stavarna då? Dom är jättelätta och fina och känns väldigt styva vilket gör att man får en bra skjuts i varje stavtag men...Trugorna är sketasmå vilket gör att om det inte är perfekt hård packad snö vid sidan av spåret sjunker man igenom snön och stakningen blir ordentligt hämmad. Jag förstår att dom väljer den minsta trugan eftersom det är en tävlingsstav men för en motionär som inte åker i perfekta spår är den i minsta laget. Det blir kanske att införskaffa en större truga om jag stör mig mer på det.

Trugan är marginellt större än en femkrona och då är det inte svårt
 att förutspå att den lätt åker igenom snön istället för att få fäste
Mina senaste 30 dagar har jag tränat i 1589 min vilket är nytt rekord. Jag ska försöka ta mig ut i spåret imorgon om det inte blir för kallt. Annars blir det förhoppningsvis en tur i Gyllbergen på nyårsafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar