lördag 25 december 2010

Juldagsrunda...

Det blev skidåkning med gamla längdhoppsrivalen Andreas idag i Bergebo. Jag hade fortfarande träningsvärk i ljumskarna sedan vändan i förrgår men nu är det bara att köra så mycket man kan. Väl framme tänkte vi prova milspåret och det började ganska bra men rundan var extremt kuperad och eftersom det inte är jättemycket snö kom terrängen fram lite här och där. Så efter att vi faktiskt lyckats köra fel kom vi ut på Igeltjärnsspåret och bestämde oss för att ta den vändan istället. 

Jag har egentligen aldrig åkt speciellt mycket med någon utan mest kört själv. Så nu var jag lite orolig om jag skulle hänga på. Tekniskt sett är Andreas lite vassare än mig så det var väldigt nyttigt att åka bakom och försöka åka i hans tempo och även få lite tips. Känns som denna runda gick extremt mycket bättre än i förrgår vilket också visar sig på tempot. Det var dock lite snabbare före idag eftersom det var lite nysnö i spåret sist.

Totala sträckan: 17.59km    tid: 01:13:06    tempo: 04:09 min/km eller 14.44 km/h

Det var riktigt kul att åka idag eftersom vi är ganska jämbördiga i vår åkning. Bara att man har någon att både dra för och åka bakom gör att det är betydligt enklare att hålla tempo. 

Om man jämför våra skidor då? Atomic World Cup vs Atomic Vasa Race... Jag har ju World Cup som är värstingmodellen och Andreas har Vasa Race som är skidan precis under. För att vara helt ärlig tror jag att prylbögen i mig tog över när jag ville inhandla nya skidor inför säsongen eftersom jag redan äger ett par Vasa Race från förra säsongen... Min skida är något lättare och lite smalare men det är väldigt marginellt. Jämför vi glidet idag var mitt aaaningens bättre men det beror nog mer på att mina är nyligen preparerade med glidvalla. Om man är motionärer som vi är är det knappt någon skillnad och fördelarna med Vasa Race är ju att dom är lite mer stabila och lättare att få fäste med uppför. Så om du som motionär funderar mellan World Cup eller Vasa Race skulle jag faktiskt rekommendera Vasa Race eftersom den både är billigare och lite mer lättåkt.
En glad Andreas efter passet i sponsorposen.

Nu blir det lite festligheter ikväll men jag ska ändå tvinga med mig brorsan ut i spåret imorrn! Det kommer ju gå lite långsammare imorrn med otränade brorsan så då kan man kosta på sig att vara lite bakis, haha! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar