tisdag 7 december 2010

Idag är det exakt ett år sedan...

...min far gick bort. Det också i samband med det för ungefär ett år sedan idén kläcktes att genomföra ett Vasalopp och slå pappas bästa tid. Dock som jag skrev tidigare åkte han på 7h 28min som 63-åring vilket är otroligt imponerande men jag skulle ändå bli ganska knäckt om jag inte lyckas slå det. 
Hans bästa tid är från -88. Men här är en skön bild
från -72. Skidutrustningen har utvecklats en aning
sedan dess :)
Jag har ju aldrig varit någon långdistansare men det var faktiskt aldrig pappa heller. Hans paradgrenar som ung var 110m häck och 400m häck men en finnkamp som höjdpunkten av hans karriär. Vad jag minns  var han aldrig typen som sprang flera mil heller utan höll sig runt max en mil. Ändå så gjorde han 2.35Lidingöloppet vid 48-års ålder vilket är minst sagt respektabelt. 

Är det Rambo på Lidingö?
Om jag ska vara ärlig så för mig känns det enklare att slå hans Vasaloppstid än Lidingöloppstiden. Att jag skulle springa 3 mil i tuff terräng och speciellt snabbade än 2h :35min känns extremt långt bort. Kanske därför jag valde Vasan och inte Lidingö :)

På de senare åren av hans liv började han dock tokcykla. När man vaknade kl 10.30 på sommarloven kunde han komma hemcyklandes på sin risiga Mountainbike och ha cyklat 10 mil. Så kanske omvandlades hans snabba typ-2 fibrer med tiden till långsamma och uthålliga typ-1.

Skulle vara intressant att själv göra en muskelbiopsi och se fördelningen av muskelfibrer. Dock har jag nog fortfarande för många typ-2 fibrer för att prestera optimalt under längre distanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar