måndag 27 december 2010

Två lugna pass...

...blev dagens träning. På förmiddagen drog jag med brorsan som måste börja träna nu inför Vasan. Han har inte åkt längdskidor sedan högstadiet men jag måste säga att jag blev lite småimponerad av honom. Jag hade nästan sett fram emot att få reta honom när flåset och triceps tog slut...men det hände liksom aldrig och han höll ett jämt och ganska bra tempo på rundan!

Vi åkte igeltjärnsrundan på 6.85km och höll ett tempo 05:45 min/km eller 10.43 km/h vilket är ett tempo som skulle ge en sluttid på 08h :38min på Vasan vilket är helt okej med tanke på hans fysiska status.
Brorsan in action
Nu gäller det bara för killen att försöka få in någon slags rutin i sin träning så ska nog detta sluta lyckligt.
Vi filmade även lite när vi båda stakade en sträcka för att få se vår teknik:
Brorsan kör lite stakning med ifrånskjut och det ser faktiskt
bra ut med tanke på att han inte åkt på över 10 år...

Jag kör lite vanlig stakning och som jag skrivit tidigare
känns stakningen riktigt bra.

På eftermiddagen blev det samma runda med Sandra som inte åkt sedan förra vintern och även hon kände sig lite ringrostig. Men även här gick det riktigt bra och vi höll ett jämt och fint tempo på
06:11 min/km eller 9.71 km/h.

För min del blev dagens två rundor ganska lugna eftersom jag trots allt brukar hålla ett mycket högre tempo. Men det är faktiskt nyttigt att ibland åka lite långsammare och bara tänka på tekniken och få lära ut de andra man åker med. Imorgon hoppas jag kunna köra ett till lite snabbare skidpass och lägga in ett gympass på Onsdag.

God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar