söndag 13 november 2011

Styrketräning för längdskidåkare - Mina basövningar, stavlöpning + Yasuragi

Jag har haft en ganska lugn vecka träningsmässigt. Har sovit dåligt i veckan och pga har jag tagit det lite lugnare för att inte belasta kroppen för mycket och dra på mig något.

Eftersom jag inte är någon direkt syreupptagningsfantom så satsar jag ganska hårt på styrketräningen. Jag stakade ju större delen av Vasaloppet och kan man bli lite starkare har man mycket att vinna på 9 mil!

På videon nedanför kommer några tips på mina basövningar att köra på gymmet för att bli en bättre skidåkare. Givetvis kör jag andra övningar också men i stort sett har jag dessa som grund att utgå ifrån.




I lördags blev det iaf ett stavlöpningspass med Vasa-Jimmy. Johannelundstoppen kändes väldigt liten jämfört med Romme-alpin förra helgen men det behöver inte bli lättare för det... Jimmy visade sig vara en riktig bergsget och backsvaga jag hade inte en suck att hänga på när han satte långa benet till :( Grymt imponerande av Jimmy och jag behöver helt enkelt bli bättre uppför!
Bergsgeten Jimmy in action.
Det blev 8 vändor upp mot toppen och varje vända tog ca 55-58s. Jag vet inte ritkigt vad jag gör för fel eftersom jag inte orkade hänka på. Eller så kanske jag helt enkelt är dålig?

Veckan avslutades med en Spa-dag på Japanska Yasuragi också. Riktigt gött! Man skulle behöva återhämta kroppen på det sättet efter varje vecka egentligen :)
Ganska gött att bada i varmt utomhusbad och glida runt i Yukata och tofflor hela dagen :)

4 kommentarer:

  1. Va kul att du lagt upp en film med styrkeövningar! Jag behövde lite idéer för vinterns styrketräning och det fick jag verkligen! Toppen med så konkreta träningstips! Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du blev inspirerad och fick idéer. Det är lätt att köra fast i sina gamla vanliga övningar. Jag kör givetvis också andra övningar och försöker hela tiden variera mig men har många av de övningarna som syns på filmen som grund.

    SvaraRadera
  3. Superfilm med övningar! Den tar jag med mig till gymet nu, då jag tränar inför mitt första vasalopp 1213.

    Som du säger, går det att variera i oändlighet, men just nu är motivationen i botten så detta gav mig ny inspiration. Tack!

    Hejja på med träningen och kör hårt. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att man kan inspirera någon. Faktiskt har jag nu bytt ut rätt många av övningarna och kör annat men det går i cykler :)

      Hoppas du finner ny inspiration inför Vasan!!

      Radera