lördag 23 oktober 2010

Nytt mål...

Jag har alltid gillat att träna men har efter att jag lade av med friidrotten för lite mer än 4 år sedan har jag tränat utan ett egentligt mål.

Jag är glad för vad friidrotten har gett mig men när jag tänker tillbaks på mina sista 4 år som friidrottare så har jag kanske inte haft så roligt som jag borde. Varje gång jag var på G mot superformen har en allvarlig skada kommit. Med facit i hand borde jag lyssnat mer på kroppen men som friidrottare har man alltid ont någonstans. Dessa skador gjorde att jag aldrig fick ut min kropps fulla potential men jag är ändå relativt nöjd med min karriär som längdhoppare.



Efter 4 år av annan träning utan egentligt mål eller speciellt stor motivation så började jag vintern 2009-2010 åka längdskidor igen för första gången sedan mellanstadiet. Jag vet inte om det är någon stundande 30-årskris eller vad det är men jag blev ordentligt biten. Så våren 2010 kläcktes idén att genomföra ett vasalopp. Tävlingsmänniska som jag trots allt är så snokade jag upp vilka tider min gamla far genomfört vasan på och fick fram följande resultat:

Vasaloppet     
1959                    508                      8.35.17
1961                    506                      7.31.44
1972                    2157                    8.15.21
ÖppetSpår
1988                                               7.28.00

Helt plötsligt hade jag fått ett mål med träningen, att slå pappas tid från -88 på 7.28 och på så vis bli bäst i familjen. Dock genomförde han sin snabbaste tid i en respektabel ålder av 63 år så det kanske skulle förta min prestation att slå honom något...


Något som pappa aldrig gjorde var att åka rullskidor men jag lyckades skrapa ihop nästan 20 mil i somras. Förhoppningsvis har jag en fördel av det.
Det var egentligen först när jag genomförde en tur på nästan 5 mil som jag insåg att jag förmodligen pallar ett vasalopp.




Inte nog att jag anmälde mig själv så fick jag med mig 6 andra sköna personer som ska åka öppet spår söndagen den 27:e februari 2011.

Marcus  - Gammal kursare från GIH
Kristina  - Marcus partner och även hon gammal(fast ung)kursare från GIH
Joel       - Barndomskompis
Jonas 1  - Lillebror
Jonas 2  - Arbetskamrat
Andreas  - Gammal längdhoppsrival

Vi kommer bo i två rum på tjällets fjällgård som ligger nära starten i sälen. Det kommer nog bli en upplevelse vi sent glömmer. Tur att Joel och Andreas åkt vasan förut så vi kan få massa tips av dom.


Att vara van att träna sprint och explosiv styrka för målet att springa 35m och hoppa ut i en sandgrop till att åka 9 mil på skidor är en ganska stor omställning. Så min kropp som mest bestått av snabba typ-2 fibrer kommer få slita ordentligt.


Den här bloggen kommer följa min träning fram till vasaloppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar