torsdag 27 september 2012

Helvetespasset med stort H...

...genomfördes idag i Järfälla! Sumpan skidor kör gemensamma pass där på torsdagar och jag tänkte det vore en bra idé att testa. Backen var ca 1,6km lång och riktigt seg.

Idag var det jag, Andreas, Pontus, Anders och Urban som körde. Pontus bestämde sig för att bara köra stakning uppför och jag ville inte vara sämre. Varje intervall tog ~6,5 min och fy satan vad jobbigt det var och man ville nästan kräkas efter varje. Med facit i hans gick jag på alldeles för hårt de två första för sedan var jag som spagetti.

Man märker så tydligt på sådana här pass vilka styrkor och svagheter man har. Jag är pigg i ungefär halva intervallen. Sedan kickar syreupptagningen in och då är jag rökt :( Men tycker ändå att jag pressar min gräns lite mer för varje gång. Orkade bara köra ren stakning i 4 intervaller sedan var jag tvungen att blanda in frånskjut de två sista för att palla.

Jag förmådde inte heller att följa Pontus eller framför allt Anders. Här märks det att man ligger ordentligt i lä. Men å andra sidan är det FÖRSTA gången jag kör ett liknande pass och det vore konstigt om man kunde hänga på så duktiga åkare som Anders och Pontus.

Jag ska från och med nu lägga mindre tid på styrketräningen och mer tid på konditionsträning eftersom det är min stora svaghet. Tycker att min styrkegrund nu är så pass bra att jag bara ska försöka underhålla den.

Tack grabbar för ett bra pass! Det lär bli fler...

Passdata:

Sträcka:
17,76 km
Hastighet:
11,83 km/h
Tempo:
05:04 min/km
Maxpuls:
228 slag/min
Snittpuls:
154 slag/min
Kaloriförbrukning:
816 kcal
Träningseffekt (TE):
0,3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar