lördag 22 september 2012

Lååååångpass!

Man känner sig inte så lite nördig när man kl 08:30 på en lördagmorgon i regn och rusk drar ut på ett långpass rullskidor. Men riktigt gött efteråt!

Det är tur att man har bra träningskompisar annars hade jag ALDRIG gett mig ut på något liknande. Som vanligt var Andreas Degerfeldt och Pontus Karlsson med (som bäst 483:a på Vasaloppet). Men idag hade vi också med oss Anders Boström som också bytt till Sumpan skidor iår. Anders är en riktigt grym skidåkare som bla vann Värmdöloppet iår och gjorde 4:19 på årets Vasalopp och placerade sig som 306:a! Riktigt imponerande!!

Planen var ~4 mil ute på Ekerö i A1-tempo (långsamt). Men eftersom vi hade med oss Pontus (som kommer uträtta underverk i vinter) så blev det inte så värst mycket A1. Speciellt inte uppför där han är stark som en oxe. Förra gången vi körde långpass på Ekerö kändes det så otroligt bra att jag glädjekörde lite väl fort i början så man "väggade" redan efter 2 mil. Idag försökte jag ta det lugnare för att istället ha krafter kvar. Tyvärr var det regn och ruskväder och då blir rullet riktigt trögt och speciellt eftersom jag körde med 3:or. Så det gällde verkligen att försöka köra smart eftersom tempot ändå var högt.

Faktiskt så kändes det riktigt bra hela nästan vägen och orkade hänga på Pontus (som drog 90% av passet) utan större problem. Det var även riktigt mysigt med fika efter halva vägen i Svartsjö. Tyvärr såg vi att de snart ska stänga det kafeét för gott vilket suger...
Parkering vid fiket :)
Det känns riktigt bra för självförtroendet att man kan hänga på så pass duktiga skidåkare som Pontus och Anders. Rent fartmässigt och styrkemässigt hänger jag på utan större problem men behöver givetvis jobba på uthålligheten. Men även idag fick man smaka på väggen som bestod av tomma energidepåer och kramp i magmusklerna. Det gick för jävla bra fram till ~4mil eller 2h 20min då gick jag mig plötsligt helt tom och då slutar min kropp att fungera. Så vi var tvungna att ta en paus och efter lite coca cola och sesamkaka så gick det genast bättre igen. Men tyvärr ville inte mina magmuskler köra mer utan de började krampa och istället för att ta den sista lilla omvägen så tog jag kortaste vägen tillbaks.

Passdata:


Sträcka:
43,85 km
Hastighet:
15,58 km/h
Tempo:
03:51 min/km
Maxpuls:
186 slag/min
Snittpuls:
147 slag/min
Kaloriförbrukning:
1981 kcal
Träningseffekt (TE):
0,3

Trots allt känns det som man faktiskt är lite på G inför vintern. Men "tyvärr" fick man sig en rejäl tankeställare när man pratade med Anders.... Han kom som sagt 306:a på årets Vasalopp och jag var nyfiken på hur han tränar osv... Det visar sig att karln i år redan har kört ~200 mil rullskidor!! Om man jämför mina ~60 mil så förstår man varför han gjorde 4:19 och jag 4:52 på Vasaloppet.

Blev lite pepp att nu försöka dunka på så mycket rullskidor jag kan inför vintern. Det finns liksom inga genvägar och speciellt inte för mig som är så pass dålig uthållighetsmässigt. Samtidigt vet jag inte hur mycket tid jag vill lägga på rullskidåkning. Tror jag skulle tröttna oerhört fort och en av mina medvetna strategier för att inte tröttna på träningen är att variera sig mycket. Rullskidåkning ensam är dödstråkigt men i grupp är det betydligt mycket roligare så ska verkligen försöka styra upp fler sådana här pass.

2 kommentarer:

  1. Blir också taggad av att träna med ett gäng som detta! Bra kört men att tröttna på skidåkning, nej då - finns bara (några få) tyngre dagar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat hit och kul att du kört två pass med oss. Du är mer än välkommen att fortsätta, riktigt kul att ha en så duktig skidåkare i gruppen!

      Radera