söndag 27 januari 2013

Långpass på Ekerö...

...tillsammans med kompisen Jimmy idag. Äntligen ett långpass... Antalet sådana 2013 har det inte blivit många av. Dagen bjöd på riktigt trögföre och hade även lagt lite för tjockt med fästvalla som bromsade ytterligare. Kroppen kändes inget vidare heller så det var skönt att vi körde väldigt lugnt tempo mestadels av passet. Vi var ute i totalt 2h 8min och kom strax över 3mil.

Passets ljusglimt var mina nya stavar! Min ena Madshus CR 100 UHM sprack längst ner redan efter 100m på Grotfallsrundan och var sådär sugen på att lägga så mycket pengar på nya stavar igen. Så efter många positiva omdömen om stavarna från Racewax slog jag till. Det är helt sjukt, stavrören kostar bara 750kr och när jag jämför vikt, styvhet och pendel är de i stort sett identiska med mina svindyra Madshus-stavar för ~1/3 av priset!

Nu köpte jag mina Madshus-stavar begagnat och jag skulle aldrig lägga så mycket som 2-3000kr för en stav. Riktigt gött att veta att det finns billiga alternativ som är minst lika bra som de dyrare märkena. En stav knäcks sjukt lätt och det är rent vansinne att köpa en stav för 3000kr när du ska köra seedningslopp. Masstarterna är galet trånga och oddsen är låga för stavbrott! Nu fick racewax rätt mycket reklam men det är dom värda.

Hoppas jag känner mig piggare nästa söndag! Ska bli riktigt roligt att köra nu när det är så många kompisar som kör loppet.

3 kommentarer:

  1. Ingår det truga och korkhandtag i köpet av "stavRÖRen"? Lycka till på söndag! Hoppas att du får ett fint lopp :)
    /Bosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Bosa! Kul att höra från dig! Det ingår inga trugor eller handtag när man bara köper rören. Köper man komplett stav för 200kr extra får man med korkhandtag och swix största truga. Dock är både korkhandtagen och handremmen som följer med rätt B. Jag kör mina madshushandtag och remmar!

      Radera
  2. Sedan ska man ha klart för sig att Madshusstaven som jag hade inte är den styvaste på marknaden. Det är skillnad gentemot tex Oneway och Swix värstingar. Men för det priset och om man ser till vilken nivå jag är på så är det alldeles tillräckligt för mig :)

    SvaraRadera