söndag 20 januari 2013

Lägger ner skidsäsongen...

Har bestämt mig... Jag lägger ner skidsäsongen... Givetvis beror det på att vi har en nyfödd hemma. Har väl varit lite naiv och trott att jag ska kunna träna på ungefär som förut och satsa på både seedningslopp och Vasalopp. Men omställningen att bli förälder har varit större än man någonsin kan tro. Har tidigare kunnat satsa väldigt mycket på mig själv, alltid skött sömnen och tränat 5-6 dagar i veckan. Att helt plötsligt inte kunna sova hälften så mycket i över tre veckor har satt sina spår. Vardagen går utmärkt att klara men så fort man kunnat träna har kroppen inte alls varit med mig utan det har känts som att träna med handbromsen i.

Pga sömnbristen så har återhämtningen varit allt annat än optimal. Försökte ju mig på Grotfallsrundan förra helgen. Det sket ju sig totalt redan efter 100m sedan tog jag ut mig ordentligt och blev tvungen att bryta men kom ändå upp i 38km skidåkning. När man gör en sån urblåsning av kroppen behöver man bra återhämtning, själv fick man tre timmars sömn natten efter. Så var helt färdig de nästkommande dagarna. Så det är framförallt där det inte funkar, orkar helt enkelt inte träna och det vore dumt att träna speciellt mycket för då blir jag sjuk direkt.

Nu börjar jag visserligen jobba imorgon och då kommer jag få sova mer och kanske få in lite mer struktur i träningen. Men jag kommer också behöva avlasta Sandra så mycket som möjligt nu när hon kommer ta det största ansvaret hemma. I och med det ser jag direkt på kalendern att det blir svårt att få ihop det fram till Vasan. För mig är Vasaloppet förknippat med dödsångest, så jobbigt är det att genomföra det. Om jag inte kan förbereda mig som jag vill för ett såt mastodont-prestation får det vara. Det jag mest kommer sakna är inte själva loppet utan det är själva stughänget och vasaloppshetsen dagarna innan som är trevligast :)

Det är ju lite synd för har aldrig någonsin tränat på så bra som jag gjort i höst och har känt mig otroligt stark. Hade givetvis varit spännande att se vad man skulle kunna prestera om man hade kunnat genomföra säsongen. Där kommer nästa grej som inte funkar. Det är så sjukt stort att ha blivit pappa att just nu är fokus på andra grejer än att träna och prestera. Hade våran lilla Junie kommit tex i somras tror jag vi hade hunnit få in rutiner så man hade kunnat klara sig igenom säsongen på ett bra sätt. Men nu kom hon mitt i smeten för all träning och tävling. Vad jag vet kommer Vasaloppet också köras nästa år! 

Har iaf i helgen kunnat träna med två av mina bästa vänner Marcus och Jonas som man pluggade tillsammans med som yngre. Riktigt kul att de gör framsteg i skidspåren och det ska bli spännande att se vad dom kan göra i vinter! Kommer nu resten av vintern försöka sparra och hjälpa alla kompisar som ska köra Vasan istället.
Tre glada grabbar trots isskyla i helgen!

Mitt mål i vinter blir att lära känna vår lilla tjej istället :)
Kommer med spänning att följa alla träningskompisar i vinter och jag ska mysa ner mig ordentligt i soffan den 3:e mars och följa alla vasaloppsåkare! Det är den största förlusten med att åka Vasaloppet, man missar årets mysigaste tv-händelse :)

Därmed kommer jag också göra ett uppehåll i bloggen. Knappast intressant att följa en inställd väg mot Vasaloppet.

6 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild på dig och Junie! Jag förstår dig och ditt val till 100%! Vasaloppet finns kvar och du har en fantastisk grund fysiskt och psykiskt. Nu bygger du grund för din familj och när ni är stabila finns lite tid för att fortsätta "gubbsporta" på hög motionsnivå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Björn! Haha... Ja, det vi sysslar med är gubbsport på högsta nivå ;)

      Radera
  2. Då kör vi för topp 300 nästa år Håkan. Jag är lite avis på den där morgonen den 3:e. Sitta och kolla på loppet i värmen med en kopp kaffe är helt klart årets mysigaste tv händelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju iaf på god väg med din deffade kropp :) Ska bli sjukt kul att följa er på Vasaloppet. Man vet vilken dödsångest man har under loppet och jag ska njuta sjukt mycket över att jag slipper den :D

      Radera
  3. Du gör så rätt! Vasaloppet finns kvar men barnen växer och blir större. Njut av att du blivit pappa nu istället...det bästa man kan bli. Har själv två småttingar och har lagt skidorna lite åt sidan. Familjen är helt klart prio ett. Bara dem med barn som faktist kan förstå vad det innebär att ha en liten och att det inte går att träna på som vanligt. Lycka till nu/ Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars! Tack för fina ord. Precis som du säger, man har helt plötsligt fått en helt annan förståelse över hur det är att vara förälder. Inser att det kommer bli svårt att "satsa" en ganska lång tid framöver... men vad gör väl det när man kan komma hem till världens goaste varje dag :)

      Radera