tisdag 1 maj 2012

Att blogga eller inte?

Nu har det varit uppehåll i bloggandet i snart två månader och i ärlighetens namn har jag inte känt något sug alls att börja blogga igen.

Haft igång bloggen i 1,5 år och det har varit jättekul att skriva av sig och dela med sig av sina erfarenheter som nybörjare i skidvärlden. När jag började blogga kunde jag aldrig drömma om att min utveckling skulle gå så snabbt... Med årets resultat på Vasaloppet har jag nått en nivå jag inte trodde var möjlig...

Som sagt, känner mig faktiskt ganska mätt och belåten... Dels tycker jag att bloggen redan tjänat sitt syfte med att följa mig mot att bli en bättre skidåkare. Vill inte att bloggen blir slentrianmässig utan det ska vara roligt att skriva...

Hittills har min utveckling skett i lavinfart... men vill man ta nästa kliv som skidåkare kommer det krävas betydligt mer. Många stagnerar ju vid just ~5h eller ~1000 plac- snåret och jag vet faktiskt inte om jag pallar att lägga ner så mycket tid som det krävs för att bli bättre...

I vilket fall så tog jag det väldigt piano ca en vecka efter Vasaloppet. Sedan smög jag igång så smått med träningen men precis som förra året så gick det trögt och motivationen var i botten. Våren med pollen gjorde att jag inte kunde köra så mycket kondition men var tvungen att masa mig till gymmet eftersom jag inte ville förstöra den styrka som man i flera år slitit med att bygga upp.

Sedan har jag stegrat träningen och tränar just nu på riktigt bra och äntligen verkar den värsta pollenchocken lagt sig. För att jag överhuvudtaget skulle orka motivera mig till att köra mer rullskidåkning införskaffade jag mig ett par nya fina Swenor fibreglass.
Ett måste med vettiga rullskidor. (Går dock lite väl lätt med standardhjulen 2:or)
Har också gått med i Sundbybergs IK Skidor och redan kört många bra gemensamma pass med bla träningskompisen Andreas. Så vill jag satsa vidare bygger jag just nu en riktigt fin grund och då är en vettig klubb också ett måste. Valet av Sundbyberg berodde förutom den geografiska närheten också på att just träningskompisen Andreas och kollegan Jonas är med i Sumpan.

Om skidåkningen har gått snabbt att utveckla så går däremot långlöpningen desto trögre... Jag har verkligen noll talang gällande långlöpning och gör det enbart för att det är bra träning och för att ta farsans tid på Lidingöloppet... Annars hade jag aldrig hållit på med den skiten!
Har betydligt lättare att utveckla skidåkningen och rullskidpassen har känts riktigt bra i vår.

Sedan vet jag inte om en sådan här blogg behövs bland alla storfräsare inom skidsporten som bloggar. Vet inte om jag tillför något direkt...

Nja... vette katten. Finns behovet?

11 kommentarer:

  1. JA!
    Jag saknar i alla fall dina inlägg. =)
    Du skriver bra och det är inspirerande att följa din träning. Ännu mer nu efter dina finfina resultat! ;-)

    Hoppas på att kunna följa din väg mot Lidingöloppet/Vasaloppet 2013/whatever även i fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. JA!!!
    Vill också fortsätta läsa om din träning, spännande och motivationshöjande!
    Kör hårt vet ja!

    SvaraRadera
  3. Andreas Peterson2 maj 2012 kl. 15:55

    Jag hoppas verkligen att du fortsätter blogga. Den inspirerar mig väldigt mycket. Framförallt påminner du mig ständigt om att jag måste ut och träna för att hålla jämna steg med dig.

    På bilden ovan där du visar din stakteknik: Den fjärde och femte Håkan, känns som inte helt optimalt, vet inte om det är för sittande? Annars ser det ju riktigt fint ut.

    När jag åkt efter dig har jag tänkt på att stavarna sätts i lite väl mycket utåt, som ett tält. Kanske är detta för att du kört med för långa stavar, men testa försöka få kraften rakt ner istället för ut åt sidorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske lutar åt en fortsättning...

      Jo, jag tycker också det. Måste våga ligga på mer! Likadant med stavisättningen har jag en tendens att tälta lite. Men det är ju bara bra, då finns det mycket att utveckla :)

      Radera
  4. Klart du ska fortsätta skriva! Hoppas om inte annat på att köra om dig i ryslig fart på min nya racer på Ekerö. Det där med rullskidor är så 2011! ;)
    Vilket som lycka till i framtiden, det har varit kul att följa din träning och hoppas du fortsätter skriva

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas också att du fortsätter skriva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa, du vet ju hur det känns eftersom du hade liknande tankegånger för inte så länge sedan :)

      Radera
  6. Som svar på din fråga. Absolut! Jag är övertygad om att du inspirerat många med dina välformulerade, tänkvärda och ofta uppriktiga/personliga inlägg. Jag tycker också att du håller en ovanligt hög nivå med bilder/täta inlägg och snabb återkoppling efter tävlingarna. Ta ett uppehåll, men sen är vi nog många som vill följa hur det går nästa säsong. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Patrik! Riktigt roligt att höra!

      Radera