söndag 11 mars 2012

Perspektiv på skidsäsongen 11/12...

Det har nu gått en vecka sedan Vasaloppet och har faktiskt hunnit med 2 löppass och ett lugnt gympass sedan dess. Dock vill kroppen inte alls att jag ska träna än så det har känts riktigt tungt!

Det är helt sjukt egentligen... 2010 åkte jag skidor för första gången sedan barnsben och när jag maxade 5km mäktade jag aldrig att gå under 21 min ens! Det var helt enkelt för jobbigt...

2011 bestämde jag mig för att åka öppet spår och tränade då ca 20 mil rullskidor och 55 mil på snö. Drömmen var att någon gång i livet kunna gå under 6h på Vasaloppet. Eftersom jag inte ens klarat att hålla det tempot på 5km vintern innan kändes det som en utopi men ändå något att sträva emot. Resultatet blev överraskande nog 6:08 och alltså snabbare snittempo på hela ÖS än jag höll på 5km vintern innan.

Inför 2012 tänkte jag försöka satsa ännu mer eftersom jag skulle åka riktiga Vasaloppet. Tyvärr pga bristande motivation blev det inte mer än 31 mil på rullskidor. Trots den usla vintern blev det ändå 61 mil på snö vilket kändes helt okej men katastrofalt nog bara innehöll två egentliga långpass... När jag sedan pratat med många andra skidåkare insåg jag direkt att jag nog var en av de som tränat minst i hela led 2. Om man tex jämför med den ambitiöse skånetösen Fia Jobs tränade hon i stort sett lika mycket skidåkning mellan 1 dec fram till Vasaloppet som jag gjorde under hela 2011-2012... Lyckades ändå seeda upp mig till led 2 och åker sedan på 4:52:25 på mitt första Vasalopp...

Det har gått så otroligt snabbt... Min kropp innehöll fasen inte en enda uthållig muskelfiber 2010 och nu endast två år senare har jag åkt på under 5h på Vasaloppet. Hade aldrig ens i min vildaste fantasi kunnat förutspå en sådan utvecklig!

Det hela har faktiskt gjort mig ganska mätt... Va fasen, hur fan ska jag toppa det här? Jag skiter fullständigt i om man kommer på plats 900 eller 1114 som jag kom på nu iår, det är ju knappast så att man vinner liksom :)  Jag har redan med råge uppnått saker som jag inte ens trodde var möjliga med min kropp och känner mig som sagt lite mätt.

Men likförbannat har jag nu anmält mig till Vasaloppet 2013 eftersom rapporter säger att redan över 8000 är anmälda. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt vilka ambitioner jag kommer ha med nästa års lopp.

Samtidigt som min utveckling har gått i raketfart så finns det så otroligt mycket mer att förbättra i min skidåkning. Tex fick jag storstryk av folk som jag spöade på seedningsloppen. I nuläget klarar jag att plåga min kropp i 2-2,5h men Vasaloppet är alldeles för långt och därför klarar jag inte ens att hålla mitt led och som sagt får stryk av såna som jag tidigare spöat.

Om jag bestämmer mig för att köra all in 2013 så kommer jag göra ganska stora förändringar i mitt träningsupplägg nämligen:

- MYCKET mer rullskidor
- Bomba på med grenspecifik styrketräning nu direkt
- MÅNGA fler långpass
- Gå med i en riktig skidklubb (med tex drickalangning :))
- Försöka köra fler pass med sparringpartners

Hur bra kan man bli egentligen?

Kommer nu ta en liten paus i bloggandet tills man kommer igång med träningen igen! Må gött så länge!

8 kommentarer:

  1. Roligt läsning! Alltid lika kul att läsa om utveckling om Vasaloppsåkare. Kan säga att även jag hade mycket mer skidmil i benen än dig och ändå slog du mig med några minuter.. :-) Grattis till fin tid & placering! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Majken!

    Det är helt otroligt hur fort det har gått framåt! Men jag vet även din historia och om jag har gått framåt vad har inte du??? Det är helt sanslöst hur duktig du blivit!

    Ja, jag är lite för grön i sporten än för att veta vad som krävs. Förhoppningsvis blir det fler skidmil inför 2013!

    Jag har tur som startade i 2:an... Annars hade du nog tagit mig för det som skiljer oss är ju tiden upp till Smågan. Puh! :D

    SvaraRadera
  3. Du skiter inte alls i placeringar om du inte kan vinna. Du är så mycket tävlingsmänniska man kan bli så försök inte med det där ;) Det är inte den som tränar mest utan den som tränar bäst som får fina resultat. Det är nog därför du kommit så långt trots färre skidmil.

    Det är så kul att du bestämt dig för att köra på ett år till. Det är precis vad vi behöver du och jag. Våran stress och kamp har bara drivit oss framåt och gjort oss bättre. Vi pushar på ett år till så kommer det bli riktigt bra. För du vill väl slå mig i något lopp i alla fall? Då lär du nog börja träna nu.

    Om du inte var peppad förr lär väl de sista meningarna gjort susen ;)

    Ett halvår till krampfest i Lidingö Håkan! Nu kör vi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... för första gången i livet sket jag totalt i placeringarna sista 3 milen på Vasan. Jag var helt slutkörd och orkade inte fokusera på annat än att överleva och ta mig framåt! Jag antar att jag tränat rätt så bra iaf för att klara seedningsloppen. Men det har inte räckt till för Vasaloppet och det ska det förhoppningsvis bli ändring på!

      Jag lär fan ta dig någon gång innan jag lägger av :D Vänta du bara...

      Nej fyfan, Lidingö ser jag inte fram emot. Ska ta farsans tid sen kommer jag antagligen aldrig mer köra skiten!

      Radera
  4. Tror det är svårt att komma undan den där efter-vasalopps-dippen. Det är ju helt otroligt vilka framsteg du gjort Håkan! Njut nu av lite välförtjänt ledighet från skidsatsningen. Tack för alla intressanta inlägg du gjort längs vägen i år, jag ser fram emot att följa dig mot nästa mål. Vad och när det än blir! Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra året efter ÖS var jag riktigt laddad inför nästa års riktiga Vasalopp. Nu känner jag mig som sagt ganska mätt... Har ju redan med råge nått mina mål! Tack för peppen Malin! Antagligen blir det inte så mycket annat förutom lite små löptävlingar innan Vasaloppet. Ska hålla koll på dig med :)

      Radera
  5. Ska bli ett sant nöje att följa ännu en vasaloppssatsning från din sida. Årets berättelse var inspirerande och givande. Är också anmäld till vasaloppet 2013 med sikte på ditt mål 2012 på placering under 1000 och under 5 timmar.
    VL 2012: 5.11.39 plac rund 1800.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra Jonas! Ja, du är ju nästan ifatt mig och nästa år kanske det är jag som får inspireras av dig :)

      Radera