lördag 19 maj 2012

Konsten att komma i löpform på en vecka...

Äntligen efter 18 dagars sjukhelvete verkar det som att det värsta gett med sig. Dock så känner jag mig väldigt trött överlag över att ha varit krasslig så länge. Dessutom gör allergin knappast saken bättre. Men har nu återigen smugit igång med träningen och denna gång har jag varit riktigt försiktig för att inte åka på nåt igen.

Problemet nu är att jag har exakt en vecka på mig att komma i form inför Tolvanloppet och hur det ska gå kan man ju fundera över. Jag är knappast någon gasell vad gäller långlöpning men just Tolvan är kul att köra eftersom det går i mina hemtrakter här i Sthlm. Pga jobbet brukar jag också ha väldigt många som känner igen mig längs vägen och det är alltid kul att få massa hejarop.

Förra året gjorde jag i mina mått mätt ett riktigt bra lopp. Loppet är 12km och väldigt kuperat med många och långa uppförsbackar. Kom på plats 59 av nästan 300 löpare på tiden 51:18. Det blir ett snittempo på 4:16 min/km och med tanke på kuperingen var det riktigt bra gjort av mig.

Med tanke på hur hela Maj sett ut hittills har jag egentligen inga mål med loppet mer än att ta mig runt. Får hoppas på att man är så pass bra grundtränad att sjukdomshelvetet inte ska påverka så mycket. Men det är så svårt sånt här, ibland tappar man ingenting av att vara sjuk men tex innan Lidinöloppet förra året var jag också sjuk precis innan och den gången hann jag aldrig återhämta mig efter sjukdomen utan kroppen kändes enormt trög.

Starten från förra året. Jag är den gröna "löparen" i mitten. (Fotograf: Roger Turesson, hämtad från tolvanloppet.nu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar