söndag 11 december 2011

SNÖPREMIÄR!

Äntligen är snöpremiären avklarad!!!

Men vi börjar från början... I fredags hade vi personalfest och var på Boulebar vilket var riktigt trevligt. På bouleturneringen med totalt 23 lag vann givetvis mitt lag finalen :) Jag tog det relativt lugnt men det blev ändå någon öl och drink för mycket... Igår lördag så hade brorsan releasefest för sitt band Map Of Moscow i Falun vilket givetvis var skitkul! Men det blev återigen någon öl för mycket :)
Grymt ös när de spelade.
Fuldans med brorsan till "common people" på efterfesten gick inte att undvika :)
Map Of Moscow finns på både på Spotify och Itunes men du kan också köpa skivan på Cdon och Ginza.


Trots att förutsättningarna med fest två dagar i rad hade det varit en dödssynd att inte åka skidor när snön låg så fin uppe i Dalarna. Eftersom det endast låg ca 2dm snö på marken valde jag att ta fulskidorna, mina Atomic Vasa Race som jag inte ens rört sedan brorsan körde Öppet Spår med dom förra vintern. Belaget var vitt på sina ställen och fästvallan satt kvar! Jag hade inte heller med mig någon borste så jag polerade bort de vita torra fläckarna på belaget med hushållspapper :) Inte direkt weltklasse på skidprepareringen direkt! Dessutom misslyckades jag lite med vallningen och lyckades få bakhalt på kuppen, har alltid haft svårt att få till vallningen med Skigo:s burkar så nu tror jag att jag ger upp med Skigo.

Jösses vad härligt det var att äntligen få komma ut på snö! Som man längtat! Rullskidor och Skierg i all ära men riktig skidåkning är lätt jobbigast. Det kändes givetvis ganska valpigt och det bakhala gjorde inte saken bättre men höll på att dö av att diagonala. Har ju resonerat så att diagonalandet på rullskidor är så annorlunda så ville inte lägga något krut på det förrän jag kom på riktiga skidor. Men minns inte att det skulle vara så här jobbigt. Stakningen kändes helt okej men eftersom jag har 5cm kortare stavar på snö och att de sjunker ner i snön så tyckte jag att det var en markant skillnad i stavlängden och pga de "kortare" stavarna blev det en lite annan stakteknik som tog mer på triceps. Men det är nog bara en vanesak som kommer bli bättre.
Fantastiskt väder och fina men något sladdriga spår. Såg tom en hermelin i skogen och lekte lite kurragömma med mig.

Hur gick passet då? Det blev totalt 20,45km och det kändes för jävla tungt! Jag valde att köra exakt samma pass som jag gjorde premiär på förra året för att jämföra känsla och åktid. Faktiskt var förutsättningarna ganska exakt likadana nu som förra året med trögt före och nysnö. Det var lite mindre snö nu och sladdrigare spår men inget som direkt störde. Förra året snittade jag de drygt 20km i tempot 4:26 min/km och nu fast att det kändes riktigt trögt låg snittfarten på 4:00 min/km.

Passdata: 
Sträcka:
20,45 km
Hastighet:
14,97 km/h
Tempo:
04:00 min/km
Kaloriförbrukning:
1562 kcal
Träningseffekt (TE):
3
Har egentligen inte tänkt att åka upp mot Dalarna igen förrän jul men nu blir man riktigt sugen att åka upp igen nästa helg pga snön! Ska ta ett beslut i veckan... Även om det kändes mycket bättre i år jämfört med förra året är det fortfarande en riktigt lång väg att gå innan man är i Vasaloppsform!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar