onsdag 7 december 2011

Skiergonsdag!

Nu har halkan även nått Sthlm. Det har varit lite snöblandat regn i dagarna och sedan har det frusit på så nu är väl rullskidsäsongen definitivt över. Men det positiva är att enligt rapport från Dalarna så har det snöat ganska ordentligt där men nu vill vi ha snö här också!!

Har ju börjat köra lite mer "långpass" eller sk crosspass på senaste tiden också för att vänja kroppen att arbeta länge. I måndags blev det först 60 min gym följt av 20min roddmaskin och sedan avslutades det hela med 45 min spinning. Kroppen känns faktiskt riktigt bra just nu och vet faktiskt inte riktigt vad det beror på. Men jag har ändrat några rutiner nu under hösten. Bla har jag börjat ta powernaps innan träningen om jag känner mig trött. Powernaps har jag inte sysslat med på några år men kände att jag behövde börja med det nu när man tränar så pass mycket igen. De senaste 2-3 veckorna har det också blivit fler konditionspass än förut vilket givetvis borde bidra. Tidigare i höst hade jag problem med aptiten och fick inte i mig tillräckligt med mat vilket gjorde att jag gick ner lite i vikt. Nu är de problemen borta och äter som en häst igen. Sista grejen som är ganska löjlig men som ändå är en förändring är att jag för första gången dricker kaffe varje dag :)

I vanliga fall kör jag cirkelträning på tisdagar men kände mig lite sliten och ville vara pigg inför dagens pass så det blev vila igår. Istället för rullskidor blev det mitt livs andra Skiergpass denna gång i Åkeshovshallen. Planen var att köra 500m intervaller med 60s vila men jag kunde inte låta bli att testa att maxa både 100m och 500m. Faktiskt slog jag till med ordentliga pers!
                  17,6 på 100m (18,7 förra gången)                                                         1:36,7 på 500m (1:43,4 förra gången)                                       
Video på 100m:

Faktiskt riktigt skapliga tider om man jämför lite på forum men vara bra på 100m gör ingen Vasaloppsåkare direkt :) Dessutom är 500m en riktig helvetesdistans att maxa på och efteråt mådde jag dåligt ett bra tag... Efter var planen att köra så många 500m intervaller jag pallade. Den totala utpumpningen på maxningen gjorde att de första två 500m intervallerna blev lidande och gick på 2:01. Sedan började jag återhämta mig och orkade köra 12 st till i allt från 1:54-1:56 tempo. Inte optimalt att maxa före egentligen men det är så himla roligt att utmana sig själv. Nästa gång ska jag kanske fokusera mer på passet istället för att maxa...tror jag :)

Sammanlagt blev det hela 1h 27 min Skierg! Helt sjukt egentligen att man plågar sig själv i 1,5 timme på det sättet :) Joggade sedan ner 10min på löpbandet. 

Nu räknar jag kallt med att det kommer snö efter jul här i Sthlm så man kan börja den riktiga träningen. Annars kommer det få bli dagsutflykter norrut på helgerna som gäller vilket är sådär kul. Har man otur kanske det blir mer Skierg än jag tänkt denna vinter :(

7 kommentarer:

  1. 87 minuter Skierg måste räcka för att bli nominerad till nästa års Bragdmedalj, minst. Makalöst imponerad! Kul satsning du gör. I dag ramlade det ner en knapp deci blötsnö över Falun, hoppas att ni får lite i dina hoods också snart.

    SvaraRadera
  2. En väldigt inspirerande blogg du har.

    Åkeshovshallens Skierg såg lite mer modern ut jämfört med Vällingby, stämmer det? Vet du vad det kostar om man går dit en gång och vill köra ett långpass?

    Gymövningarna du visade på film kommer hjälpa mig mycket.

    Vi är motsatsen till varandra, men ändå lika. Jag har kondition men saknar styrka. Jag gjorde comeback i skidspåret förra vintern efter tio års dåligt leverne mellan 20 och 30. Jag körde Vasaloppet på 5.43 och siktar på topp 1000 i år. Tror du blir en farlig utmanare. Tips är att även åka de korta loppen som arrangeras i Sthlmtrakten, Söderskidan varannan tisdag t.ex.

    Lycka till!

    Hälsningar

    Andreas

    SvaraRadera
  3. Vilket motstånd brukar du köra med på SkiErg?

    SvaraRadera
  4. Grymt bra kört! Du verkar ju riktigt vass nu! Nu vill jag nog ha en tid på milen också :)

    Andreas, jag körde också på 5.43 i år. Då är vi tre som fightas :)

    Kör hårt grabbar!

    SvaraRadera
  5. Jag har full koll på din blogg Mandus! :) Samma tid och samma mål har vi ju. Jag har försökt skriva på din blogg någon gång, men gick inge bra. Jag kommer inte ihåg riktigt, men tror jag kollat upp att jag slog dig med några sekunder.

    Har läst att du är uppe på snö nu, så där har du ju ett försprång! Väldigt avundsjuk.

    Kör hårt!

    /Andreas

    SvaraRadera
  6. Jäklar vilket intresse :D

    Lina: jag vet, helt galet! Skulle aldrig ha utsatt mig för något liknande för bara ett år sedan så vet inte alls vad som hänt :) Jag lär ha något att satsa på för att träningen ska kännas meningsfull. Du gör dessutom också en sjukt roligt satsning! Efter jul så räknar jag kallt med snö...

    Andreas: Kul att du gillar bloggen! Det är ingen skillnad på Åkeshov eller Vällingby. Enda skillnaden är att Skiergen är väggmonterad i Vällingby. Tyvärr är det sketadyrt, kostar 110 kr i entre. Men jag har bara kört två gånger och räknar med max 2 gånger till i vinter så då får man ta det :) Kul att man kan hjälpa någon med övningarna och som du säger verkar vi vara raka motsatsen mot varandra. Jag har insett att man aldrig kommer bli någon konditionskung så satsar rätt hårt på styrkan.

    Tor: Jag kör bara på tyngsta dvs 10:an. Tycker att man tex på 5:an får staka ihjäl sig frekvensmässigt utan att komma någonstans.

    Mandus: Jag hatar att maxa men någon gång ska man väl försöka på de lite längre distanserna :)

    Mandus och Andreas: Fan, det här börjar bli lite väl upphaussat :) Jag hade egentligen målet att åka på ~5:30 i normalföre men om ni två hetsar på det här viset kommer jag att få svårt att vika ner mig :) Rätt skönt ändå att kunna smyga i vassen eftersom ni både åkt snabbare och just nu startar i bättre led än mig. Men det kan ju ändras snabbt... Fast om vintern ska fortsätta på detta viset skulle jag satsa mina pengar på Mandus som bor i rätta delen av Swe just nu!

    SvaraRadera
  7. Haha upphaussat! Ja, det här blir ju riktigt spännande grabbar. :) Alltid välkommet med extra motivation. Håkan, när du lägger ut sådana här fina resultat på bloggen så ökas förväntningarna. Andreas, kul att du kollat in min träning. Var kan man se din? :)

    SvaraRadera