onsdag 28 december 2011

Den vilda jakten på snön...

...ägde rum 13 mil från Borlänge i Orsa Grönklitt. Rätt tråkigt att befinna sig i Dalarna men ändå behöva åka 26 mil ToR för att få känna på snön. Hela vägen upp till Grönklitt var det i princip helt snöfritt men när klättringen uppför började blev det mer och mer snö och väl framme var det förvånansvärt mycket snö med tanke på väderleken som varit.

Riktigt roligt att jag bestämt träff med Andreas (som gjorde imponerande 5:43 på Vasan förra året) som följt min blogg ett längre tag och befann sig i just Grönklitt så ett gemensamt långpass var klockrent! Tanken var ett långpass i lite lugnare tempo. Väl ute var det aningens skräpigt men annars suveräna spår med tanke på situationen! Jag var övertygad om att det var klisterföre eftersom vädret sugit. Men spåren var riktigt fina och välpreppade så det var klockrent burkföre. Mitt isklister under var därför knappast optimalt för glidet... Men vad gjorde dåligt förberedda skidor när man äntligen fick gå på snö igen.

Det är alltid svårt att veta tempot när man kör med någon första gången. Eftersom Andreas iaf förra året var en bättre skidåkare än mig och jag bara gjort två skidpass innan så hoppades jag på att iaf orka hänga på. Det visade sig att vi var väldigt jämlika i spåret men med ganska olika styrkor. Jag har stakningen som min styrka medan Andreas är betydligt mer allround. Vi växeldrog ca halva sträckan var och det planerade lugna långpasset blev allt annat än lugnt... Vi höll riktigt högt tempo genom hela passet och givetvis ville ingen vika ner sig. Att jag redan på mitt tredje skidpass orkar hålla så pass högt tempo på ett långpass känns riktigt gött och det känns som att jag redan nu är en bättre skidåkare än jag var förra vintern!
Passdata:
Sträcka:
37 km
Hastighet:
16,59 km/h
Tempo:
03:37 min/km
Maxpuls:
177 slag/min
Snittpuls:
157 slag/min
Kaloriförbrukning:
1800 kcal
Träningseffekt (TE):
3

Eftersom vädret fortsätt suger p*ng så är det inte helt omöjligt att det blir fler vändor till Grönklitt. Kan verkligen rekommendera deras fina spår!

6 kommentarer:

  1. Det var inget dåligt tempo ni höll! Kul att ni har så fin form. Klockrent att kunna sparras med jämna åkare.

    Det ska bli riktigt kul att möta er i Kläpparännet ;)

    SvaraRadera
  2. Du verkar vara i en strålande form! Jag åkte skidor i Grönklitt för ett par år sedan och var verkligen imponerad. Så himla fina spår! Men det får gärna komma snö till Stockholm nu.

    SvaraRadera
  3. Nej, riktigt kul med tempot eftersom klistret sög en hel del glid. Får man optimala skidor så kan det ju bara bli bättre :)

    Får se om det blir något Kläpparränn. Men du kör eller Mandus?

    Grönklitt var riktigt bra men aningen trångt i spåren nu när alla jagar snön. Snön får mer än gärna komma till Sthlm!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag kör med största sannolikhet. Sen om det blir på nya eller gamla skidor får jag se. Vill gärna ha ett tidigt lopp i kroppen.

    SvaraRadera
  5. Tack för ett riktigt grymt pass Håkan, och trevligt sällskap. Du är en jäkel på att staka, jag och Mandus kommer få ligga i riktigt hårt för att hänga med på Vasan.

    Jag är riktigt sugen på Kläpparännet, jag ljög nämligen om alternativt lopp, tänkte på fel helg. Det är Kläpparännet som gäller, enligt dem själva har de en bra isig botten, de behöver dock lite mer snö.

    Ska vi dra dit Håkan? Har du någon/några vänner som vill med i en bil? Annars kan vi säkerligen fylla den om vi frågar på skidforum.se.

    SvaraRadera
  6. Tack detsamma Andreas! Riktigt grymt pass! Ja, ni får passa er :D

    Jag är också sugen men tyvärr vet jag inte om det funkar just den fredagen :(

    SvaraRadera