fredag 29 juli 2011

Träning, träning och träning...

Torsdagen och fredagen har innehållit tre riktigt bra träningspass. På torsdagen begav jag mig ut mot Ekerö för ett rullskidpass. Jag hade ingen plan på hur länge eller hur jag skulle köra passet utan det fick bli som det blev. Det slutade med 2,5 mil i stort sett så snabbt jag orkade!

Stakningen känns riktigt bra och jag får inte upp någon större puls av det men så fort det blir diagonal blir jag trött direkt. Det är min svaghet att jag helt enkelt inte är någon vidare uthållighetstalang. Tur att Vasaloppet består av mest stakning :)

Passdata: 

Tempo:
03:35 min/km
Sträcka:
25,02 km
Kaloriförbrukning:
1941 kcal
Hastighet:
16,71 km/h



Idag har det blivit dubbelpass med styrketräning på förmiddagen och löpning på eftermiddagen. Styrketräningen fokuserades som vanligt mot att bli en starkare skidåkare. Jag är faktiskt rätt stark i bålen men det var riktigt längesedan jag körde den ultimata mördarövningen för bålen så jag tänkte testa lite idag. Tyvärr är jag lite besviken eftersom jag normalt kommer ännu längre ner mot golvet. Men jag var helt slut i magen efter gårdagens rullskidpass och det är riktigt positivt eftersom jag tydligen använder bålen i stakningen (som man bör). Men det är som sagt en sjukt bra övning. Och om ni vill testa så börja gärna på knä först :)


Eftermiddagen bestod av ett löppass för att testa om min trasiga fot höll. Det var 26 grader och stekande sol så frågan är om det var jättesmart att dra iväg på ett för mig monsterpass med bara två små vattenflaskor. Att jag även sprang en riktigt tuff runda runt Bromma-Alvik gjorde ju inte saken lättare. Men Tällbergs Halvmarathon är väldigt backigt så man måste ju öva :)

Passdata:

Maxpuls:
185 slag/min
Sträcka:
13,5 km
Snittpuls:
166 slag/min
Hastighet:
13,12 km/h
Kaloriförbrukning:
917 kcal
Tempo:
04:34 min/km


Jag höll ihop passet riktigt bra men jag ville egentligen lägga mig ner och dö redan efter 5km så det var riktigt tufft i värmen och backarna. Den 10:e km gick på 5:20 pga två trappor och en riktigt sugande uppförsbacke så där var jag nära att ge upp... Men när man är som tröttast det är då det ger mest (tror jag iaf) så det gäller att pressa kroppen fast den inte vill. Det bästa är att min fot pallade trycket idag så min kur med inflammationsdämpande och tryckförband har funkat. Så det känns skapligt inför nästa veckas förmodade halvmara! 

4 kommentarer:

  1. Blir det halvmara på lördag? Hur lägger du upp veckan inför den och vad har du för mål? Under 1.40?

    SvaraRadera
  2. Jag vill väldigt gärna springa. Men det krockar lite med Morsans 60-års fest så vi får se! Njae, trots att det är en ganska kuperad bana kommer jag satsa på att gå under 1:35 dvs 45 tempo per mil :) Hellre satsa än fega är mitt motto :)

    SvaraRadera
  3. Bra mål! Nu blir det spännande att följa på lör. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Stort tack! Får se om man klarar utmaningen...

    SvaraRadera