onsdag 27 juli 2011

Fothaveri och späckade dagar....

...hos kusinerna i Eskilstuna. Under de 2,5 dagarna jag var där hann jag med att hoppa massvis av studsmatta, spela pingis i över 1,5h och göra ett simpass där jag körde 11 längder på en 50m bana.
Sjukt roligt och riktigt jobbigt att studsa i över en halvtimme med 2 galna ungar :)

I simningen blev det 8 längder crawl och 3 längder bröstsim. Jag har inte gjort ett simpass sedan 2008 och är väl ingen simmare av rang direkt. Bröstsimmet skulle jag kunna simma bra långt med crawl är ett helvetespåfund. Trots att jag inte tar i jättemycket är jag helt slut efter 50m crawl. Det vore rätt kul att en gång för alla lära sig att simma ordentligt. Men jag vet inte om jag har intresse eller motivation för det. Gillar helt enkelt att göra andra saker.

Efter simpasset blev det somsagt 1,5h pingis och senare på kvällen begav jag mig ut på ett intervallpass. Jag planerade att köra 8x1000m med 1,5 min vila mellan. Jag tycker att tusingar är en riktigt bra värdemätare på hur pass bra formen är så jag var lite spänd på hur passet skulle gå. Det hade regnat ordentligt hela eftermiddagen och passet kördes på en finkornig grusväg vilket gjorde det ganska tungsprunget. Tyvärr öppnade jag alldeles för hårt på halva första intervallen och hela den andra. Det sugande underlaget tog ut sin rätt så jag lade faktiskt av efter 6 st.

Tempo på intervallerna: 3:50-3:43-3:56-3:54-3:59-3:52.


Det var tur att jag lade av efter 6 st för på joggen tillbaks havererade min fot totalt! Jag kunde knappt gå tillbaks för att det gjorde så ont :( Det är min gamla hoppfot som på senare år börjat krångla och svullnar upp. Jag vet inte heller vad det beror på riktigt.

Området kring fotknölen blir stor som en tennisboll :( (Bry er inte om mina tår
som ser helt missbildade ut på bilden).
Efter lite inflammationshämmande och kylbehandling känns faktiskt foten mycket bättre idag. Om jag ska rannsaka mig själv har faktiskt foten varit lite svullen ända sen början av juni men det har liksom inte blivit värre så det har gått att köra på. Men nu sade kroppen ifrån ordentligt. Det är riktigt dålig tajming med tanke på Tällbergs halvmarthon den 6:e aug. Jag ska vila imorrn (torsdag) och sen prova foten på fredag. Funkar det inte då så kommer är det åt helvete!  

2 kommentarer:

  1. Håller verkligen med dig om crawlandet! Man skulle vilja kunna men när och hur ska man hinna lära sig? Jag gjorde ett försök innan Vansbro för ett par år sen och kom en liten bit på vägen men hann aldrig komma över "död efter 50m"- tröskeln. Jättetrist med foten. Hoppas den blir bättre snart!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar ha ganska lätt för saker men när något är svårt brukar jag tyvärr inte tycka det är speciellt roligt och tappa motivationen :( Ändå skulle det vara kul att någon gång få hitta det där flytet i simningen. Aja...man ska aldrig säga aldrig. Haha...död efter 50m tröskeln måste vara vetenskapligt bevisat :)

    Jo, kroppen är sliten efter många års friidrottande så jag är van att alltid ha ont någonstans. Men det ordnar nog sig :)

    SvaraRadera