söndag 24 juli 2011

Mycket mat och lite mindre träning!

Nu är helgen snart till ändå och som vanligt uppe i Dalarna blir det alldeles för mycket mat. Man formligen rullar tillbaks till Sthlm varje gång...

Trots att man har semester så är dagarna ofta fullbokade så därför har det kanske inte blivit lika mycket träning somplanerat. Men lite har det iaf blivit. Jag har lite planer på att köra Tällbergs halvmarathon den 6:e augusti så jag måste försöka köra på med löpningen nu tills dess. Har försökt att ändra om min löpstil till att bli mer effektiv för långlöpning. Så jag har försökt jobba på fotisättningen och verkligen göra den mer aktiv och bara landa på fotbladet. Rundan jag testade det på kommer nedan:

Tempo:
04:31 min/km
Sträcka:
12,51 km
Kaloriförbrukning:
1006 kcal
Hastighet:
13,26 km/h


Nu kan man faktiskt klicka på länken för att se rundan. Ska nog göra såhär i fortsättningen istället för att göra en screenshot :) I vilket fall så ser ni att jag hade rätt bra tempo trots att rundan var långt ifrån platt. Men till min stora besvikelse håller inte riktigt den nya löpstilen som jag hade ganska stora förhoppningar på. Det blir jobbigt i längden att ha en så aktiv fotisättning och pga det blev jag riktigt trött i mina baksida-lår. Det har ALDRIG hänt förut under en "längre" löptur. Så det blir att försöka mixtra vidare för att försöka hitta något som funkar. Det här med att ändra löpstil är sjukt svårt. Jag har ju sprungit på mitt sätt i snart 30 år. Att bara få kroppen att automatisera en ny rörelse är fan inte lätt!


Idag på kvällen blev det en kortare tur på rullskidorna. Jag testade lite nya cykelväger runt bromma-spånga. Dock så måste jag erkänna att rullskidor i Sthlm är ingen höjdare. Det enda mysiga stället jag kört på hittills är Ekerö. Rullskidor tycker jag helt enkelt ska köras i lantlig miljö. Att köra i bostadsområden och på trafikerade vägar gör att man får ta så många småstopp hela tiden och tappar pga det rytmen. Sedan är det ju en klart mysigare upplevelse rent visuellt att köra på landet. 
Passdata:

Tempo:
03:55 min/km
Sträcka:
10,51 km
Kaloriförbrukning:
822 kcal
Hastighet:
15,31 km/h


Ganska skönt att se att man är rätt så symmetrisk i sin teknik :) Det enda lilla "felet" är att fötterna inte är helt i linje :)
Imorrn väntar ett pass styrkepass på förmiddagen och förhoppningsvis lite löpning på kvällen men även ett besök hos kusinerna i Esklistuna. Det gäller att untyttja sin ledighet till max :)

2 kommentarer:

  1. Förutom att få kalla mig löpare så har jag En svensk klassiker som mål 2012, börjar med Vasaloppet. Har åkt en lite rullskidor under sommaren men det är svårt med tekniken, har du nå bra tips?

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du ska ge dig på Vasaloppet! Det kommer du förhoppningsvis inte ångra :)

    Rullskidor är faktiskt svårare än man kan tro. Jag är uppväxt på längdskidor och har hyfsad teknik och bra balans i ryggmärgen. Men när jag förra sommaren testade rullskidor för första gången kände jag mig som total nybörjare. Det är väldigt stor skillnad jämfört med vanlig skidåkning i början. Speciellt balansen tyckte jag var svårast!

    Jag tycker det är svårt att ge några riktigt bra tips när man inte sett personen åka. Men för mig släppte det när jag hittade balansen. När man väl har balansen då kan man börja mixtra mer med det tekniska. Sedan så gäller det att hitta staktekniken. När man väl hittar den och använder rätt muskler går det om man är bra tränad att staka på bra mycket utan att bli trött.

    Lycka till med klassikern och hör gärna av dig om du vill ha mer tips!

    SvaraRadera