söndag 6 november 2011

Träningshelg i dalarna.

Precis avslutat en riktigt skön träningshelg i dalarna. bara jobbat två dagar denna vecka eftersom jag haft höstlov vilket varit riktigt skönt. På fredagen bar det upp mot Borlänge för att bli lite bortskämd av morsan.

Eftersom Johan också var här uppe så passade vi på att träna ihop på lördagen. Det blev inte vilket pass som helst utan ett galet stavlöpningspass som jag velat prova på länge... Nämligen upp för Romme alpin som ligger här i trakten. Det är ett relativt stort skidsystem med:

Fallhöjd:                                   275m
Längsta nedfart:                      2,7km
Snöbergets höjd över havet:   407m

Eftersom stavlöpning uppför är en av de värsta formerna av självplågeri så diskuterade vi innan hur vi skulle lägga upp passet men kom fram till att vi startar ganska lugnt och kör så länge vi pallar. Vi sprang upp och ner för berget två gånger, första vändan tog vi relativt rakt upp för berget i en pist men det blev lite väl brant mot slutet då det inte ens gick att springa utan blev mer av bergsbestigningskaraktär :) Att springa med stavar är ganska stor skillnad mot att springa vanligt, det blev vi varse om ganska snabbt. Johan är normalt en riktig kanonkula uppför och kickar mig lätt utan stavar. Men han hade aldrig sprungit med stavar förut och hade svårt att utnyttja dom och fick det lite jobbigt. Jag däremot som är backsvag utnyttjar stavarna till max vilket gör att jag får ordentlig skjuts och därmed orkar mer.
Johan är snart uppe på toppen i första vändan.
Första vändan mer rakt upp för berget var 1,5km och tog ca 14,5 min. Vi tänkte sedan springa ner för andra sidan berget och upp men det var så jäkla lerigt att vi ångrade oss efter en stund och sprang tillbaks. Andra vändan hittade vi en grusväg som slingrade sig ner för hela berget och passade sig mycket bättre för stavlöpning. Andra vändan upp för den slingrande grusvägen var ca 2,4km och tog ca 16,5 min.
Uppe på toppen av andra vändan!
Stavlöpning är som Johan sa extremt självplågeri. Du ligger på väldigt hög arbetspuls hela vägen och stavarna gör att du använder hela kroppen. Att springa en 2,5km lång uppförsbacke är inte att leka med. Men jag är faktiskt riktigt nöjd över att jag orkade springa hela vägen upp den andra vändan!

Passdata:
Sträcka:                       9,28 km
          Hastighet:                8,68 km/h
Tempo:                        06:55 min/km
          Maxpuls:                  179 slag/min
Snittpuls:                    150 slag/min
          Kaloriförbrukning:  836 kcal
Träningseffekt (TE):  3


Lägg till bildtext


Trots att jag kände mig rätt sliten när jag vaknade idag och var sjukt osugen på att köra ett pass var det bara att bita i det sura äpplet och snöra på sig skorna och dra ut på ett långpass löpning. Det är bara att inse att det kommer kosta att försöka satsa mot en bra Vasatid och man måste lägga ner ordentligt med träningstimmar. Det var faktiskt riktigt längesedan jag körde ett långpass med löpning. Jag valde en riktigt fin men ganska tuff vända idag i Dalaterrängen. Första milen gick uppe i bergen öster om borlänge där jag normalt åker skidor på vintern och nästan hela resterande vändan gick längs dalälvens fina löparspår. Första 4km går i stort sett svagt uppför hela tiden och jag kände mig ordentligt trött i ffa höften efter gårdagens stavlöpningsmayhem. Den tuffa starten och min slitna kropp gjorde att jag fick slita ganska ont resten av passet. Men jag är glad att jag tog mig igenom passet men kommer nog hoppa morgondagens spinning och vila benen nu :)

Passdata:
Sträcka:                      16 km
    Hastighet:                  12,32 km/h
Tempo:                        04:52 min/km
    Maxpuls:                    192 slag/min
Snittpuls:                    167 slag/min
    Kaloriförbrukning:    1100 kcal
Träningseffekt (TE):  3


4 kommentarer:

  1. TJa,

    Lust och köra ett pass skidgång i t.ex väsjöbacken? Satsar ev på vasaloppet och vore kul med lite sparring. Kommer köra där antingen fre eller sön.

    Har själv bakgrund som aktiv i Hässelby....


    /Christian





    /Christian

    SvaraRadera
  2. Tjena! Vore absolut kul med lite sparring. Tyvärr kan jag inte varken fre eller sön. Men en annan gång kanske? Har du tips på fler bra backar?

    SvaraRadera
  3. Väsjö, hammarbybacken, hagaparken (gångvägen upp) är väl de längsta och brantaste i Stockholm

    Vill du åka rullskidor ska det finnas en lång bra backe i Hummelmora, järfälla/viksjö på ca 1km.

    Hojta till om du vill köra någon annan gång info@traningslabbet.se

    /Christian

    SvaraRadera
  4. Jag har provat Hagaparken och den är riktigt bra. Absolut!

    SvaraRadera