tisdag 16 augusti 2011

Slut på sötebrödsdagarna!

Ett långt och skönt sommarlov på 8 veckor är nu till ända... Har jobbat mina två första dagar och det känns faktiskt bra. Speciellt eftersom man började med 2 dagars konferens ute i fina Saltsjöbaden.

Nu vill jag verkligen försöka komma igång med träningen på allvar. Har inte haft någon vidare rutin på senaste tiden så nu blir det att försöka införa fasta träningsdagar.

Annars har jag givetvis köpt lite nya prylar som jag tänkte både visa och rekommendera. Jag måste erkänna att prylnörden i mig är rätt så stor... Vid träning så svettas jag kopiöst mycket och alltid så mycket från huvudet så att det rinner ner i ögonen och svider. För att slippa det har jag svettband runt armen som jag brukar torka bort svetten med. På en långrunda blir det dock rätt irriterande när man får torka bort svetten för sjuttielfte gången. Så jag började istället använda pannband men på längre rundor blir de till slut mättade av svett och då rinner det ändå igenom. Därför googlade jag lite på det och hittade panband från Halo Headbands  med en inbyggd svettkanal som transporterar bort svetten så att den rinner ner på sidorna istället för i ögonen. 
Som ni ser till höger finns en inbyggd "svettblock" av silicon som får svetten att rinna  ner åt sidorna istället för i ögonen.
Efter att ha testat mitt Halo Headband  på flertalet pass och även Tällbergs halvmarathon måste jag erkänna att det fungerar över förväntan. Tex i Tällberg fick jag ingen svett i ögonen alls. Dessutom är det riktigt billigt att beställa det från deras hemsida och det tog bara ca 5 dagar att få hem pannbandet!

När jag däremot kör Rullskidor så tänkte jag att det blir lite för varmt med både hjälm och pannband så därför kikade jag på en annan liknande lösning men från svenska Vapro. Okej, jag skulle inte kalla mig direkt fåfäng men jag resonerar så att om jag ska köpa träningsutrustning så kan man lika gärna köpa snygga grejer. Jag måste erkänna att detta "pannband" från Vapro faktiskt är under min värdighet att ha på sig under en löprunda :)

Riktigt Überfult är nästan en underdrift :)
Som ni ser är det också ett sorts pannband med en svettblockare som jag tänkte ha precis under hjälmkanten.  När jag testade detta Vapro-band blev jag lite besviken. Trots den stora svettkanalen och det groteska utseendet tyckte jag att det fungerade sämre än Halo-headbandet. Det rann svett ner i ögonen ändå i mitt senaste rullskidpass. Jag ska ändå ge det en chans till annars blir det att använda Halon under hjälmen ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar