fredag 19 augusti 2011

Bloggtorka, dålig löpform och lite statistik

Haft lite bloggtorka denna vecka men jag har ju börjat jobba igen efter 8 veckors semester så man är lite seg i kolan. Tycker faktiskt det känns rätt kul att börja jobba igen även om jag knappast har några problem med att vara ledig :)

Efter en liten krasslighet och hela 4 vilodagar var jag ut igår med kollegan Jonas och körde rullskidor. Det kändes faktiskt ganska bra, konstigt vore väl det annars efter 4 vilodagar. Det blev sammanlagt 11,2 km inkl 8 st stakintervaller i backe. Tanken var att det skulle bli ett litet komigång-pass efter onsdagens lilla halsont. Jag är också imponerad över att Jonas som inte tränat så mycket i sommar hängde på riktigt bra.

Idag blev det mitt första gympass med mitt nya mål att klara 75 dips innan vasaloppet. Jag kommer överhuvudtaget försöka lägga om styrketräningen nästan enbart mot skidåkningen. Ska jag vara ärlig så har min styrketräning de senaste åren baserats på att få någon slags beach 200x kropp. Men eftersom jag i stort sett är allergisk mot att bygga muskler har jag insett att det inte är någon idé längre. Nu kommer jag lägga nästan allt fokus mot triceps, rygg, bål och i viss mån ben. Idag blev det bla sammanlagt ca 200 dips! Så jag är lite skakig i armarna just nu...


Jag tänkte lägga ut lite statistik från min senaste träningsmånad. Det är faktiskt ganska intressant att se fördelningen.
Jag har tränat på 21 av de senaste 30 dagarna fördelat på 33% styrketräning medan konditionsdelen bestått av 33% löpning och 23 % rullskidor = 56%.

Jag vet faktiskt inte vad en bra fördelning är för en skidåkare. Men spontant känns det som jag borde köra lite mer konditionsträning eftersom det är min stora svaghet. Egentligen skulle man behöva lägga in mer träningstimmar överhuvudtaget men just nu finns det inte. Nästa steg är liksom att träna lika mycket som man gör på elitnivå och jag känner mig färdig med det efter längdhoppet. Just nu med heltidsjobb och för att få ihop det sociala funkar det inte att köra mer. Jag tror istället mycket på att försöka utnyttja alla timmar maximalt med mycket kvalitétspass.

Tyvärr har min löpning också känts allmänt skit ända sen min halvmara och foten börjat svullna igen men jag ska försöka ta tag i det nu i helgen för Lidingöloppet är snart bara ett stenkast bort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar