onsdag 15 december 2010

Paso doble?

Det blev trots allt dubbelpass idag fast jag skrev att jag skulle dela upp veckan igår. Dock blev det inte det dubbelpasset jag brukar köra (morgonlöpning och eftermiddagsstyrka). Det bästa med att man nuförtiden bor nära jobbet är att jag kan sova ca 30min längre på morgonen. Räknar man ut det på ett helt år blir det en massa mera sömn totalt vilket gör att jag känner mig piggare på träningarna. I vilket fall tog jag beslutet att sova längre istället för att köra ett morgonpass. Direkt efter jobbet drog jag till Centralgym där en trött Marcus väntade. Vi körde som vanligt skidåkningsinspirerad styrketräning med:

Rodd, latsdrag, stakövning i cablecrossen, en till övning i cablecrossen för ryggen, situps/ryggresningar på boll och dips. Vi kör så att vi orkar göra precis 12 reps på nästan varje övning (förutom stakövningen, situps/ryggsesningar och dips).

        Jag tycker styrkan känns riktigt bra...             ...men Mackan är f-n påväg ikapp snart...

Då det är ca 9 km hem från gymmet tog jag beslutet på morgonen att packa löparryggsäcken och dra på mig löparkläderna. Direkt efter gympasset så drog man på sig löparkläderna och begav sig ut.
Såhär glad var man innan...
Det var f-n rätt kallt idag med ca -12 grader. Som alla lantisar som flyttat till Sthlm vet så känns kylan på något sätt mycket råare här. Jag gick den första biten eftersom det är mitt i stan och var så mycket folk och trafikljus. Efter ett tag var det så tråkigt så jag började springa ändå. 

Totala sträckan: 8,13km    tempo: 04:31 min/km eller 13,29 km/h    total tid: 36:43

Min vana trogen som gammal sprinter öppnade jag givetvis lite väl optimistiskt bland alla människor på gatan. Varför tar man alltid i lite extra när massa folk ser?? Efter ca 1km insåg jag att jag skulle få hjärtstillestånd om jag fortsatte i samma tempo och saktade ner. Sträckan hade två riktigt jobbiga partier, första var en lång backe vid gamla lärarhögskolan och den andra och värsta var Tranebergsbron som lutar uppför i uppskattningsvis 400m. Dock är jag faktiskt väldigt nöjd med tempot med tanke på omständigheterna. Det var trots allt så kallt att mina ögonfransar frös, man hade massa kläder + fullpackad löparryggsäck och det är snömoddigt underlag. Nog borde tiden kunna förbättras om man fick springa den en sommarkväll i enbart shorts och t-shirt?

2 kommentarer:

  1. Imponerande tider du gör på löpningen, Håkan! Kanske borde satsa på det efter Vasan? Lidingöloppet kanske?

    SvaraRadera
  2. Tack! Dock är man ju inte i din klass :)
    Grejen är att jag har någon slags hatkärlek till löpningen. Det är extremt bra träning men egentligen tycker jag att det bara är jobbigt och tråkigt. Om jag skulle springa Lidingöloppet skulle jag göra det ordentligt och vet inte om jag skulle vilja löpträna så mycket som det behövs :)

    SvaraRadera