onsdag 30 mars 2011

Veckans halvtidsträning.

Redan onsdag. Veckorna formligen flyger fram. Men gud så skönt med ljuset ute!!

Jag är på jakt efter ett par bra kompressionstights eftersom jag är mr kramp. Antingen knälånga eller korta. Dom jag varit sugen på har varit Salomons EXO-serie eller ett märke som heter 2XU som ska ha erkänt bra kompressionsgrejer. Dock kostar det därefter och det har avskräckt mig lite. Av en slump såg jag att Addnature hade börjat ta in märket Under Armor som hade kompressionstights i alla längder. Det märket har varit riktigt stort i USA många år och börjar nu verkligen etablera sig här. Jag har köpt grejer förut av dom och har varit nöjd eftersom grejerna är av bra kvalité. Priset var dessutom väldigt överkomligt, 290kr för ett par korta kompressionstights. Som hittat! Men när jag väl provade dom blev jag lite besviken eftersom dom inte satt åt lika hårt som jag trodde. Men köpte dom ändå för att ge dom en chans. Men det långsiktiga målet blir att utvärdera Salomons eller 2XU:s varianter.

Riktigt sköna tights men jag är lite skeptisk mot kompressionseffekten...
Iaf bestod måndagen av ett gammalt hederligt gympass. Jag börjar äntligen få tillbaks lite mental styrka och känner att det är roligt att träna igen. Tyvärr drog jag till en muskel i ryggen på cirkelträningen förra veckan och det sitter fortfarande kvar så kunde inte göra alla övningar som jag ville :( Men bla körde jag frivändningar på 70kg och det gick rätt stabilt. Jag har inte kört frivändningar på flera år men läste att skidlandslaget kör det så då är det bara att börja kötta igen :) Chins med 7,5 kilos extravikt gjorde jag 6st á 4 set utan problem. Men något som var rejält knäckande är knäböjen. Jag är stark i både vader och baksida lår, men min akilleshäl genom livet har varit mina framsida lår. Jag är ganska stark ner till 90º vinkel och även i djupa knäböj som jag gnetat mig till. Men jag märkte igår hur fantastiskt svag jag är i vinklarna däremellan då jag inte hade mycket belastning på igår och ändå tyckte det var sketatungt. Så nu blir det att gneta de vinklarna i framtiden.

Idag tänkte jag antingen köra distans eller längre tröskelintervaller. Men kollegan Jonas ville också hänga på och då introducerade jag honom för 500m varianten. Trots att jag känt mig lite tjock i skallen idag kändes det förvånansvärt lätt och jag höll tempot riktigt bra! Trots hälseneproblem och dåligt med löpträning hängde Jonas på riktigt bra och var inte alls långt bakom. Som ni ser enligt diagrammet gick de intervallerna som gick uppför några sekunder långsammare än de som gick nedför. 1-uppför, 2 nedför, 3 uppför osv...
Har nästan läskigt jämt tempo på de 9 första intervallerna.
Sedan blev det en ordentlig spurt! Sub 3min/km snart!
Trots likvärdigt tempo så var pulsen klart lägre idag. Sällan jag gick över 170 i puls trots tempot. Det verkar
som att kroppen börjar vänja sig vid den farten nu!
Löpningen känns riktigt stabil...blir nog Tolvanloppet trots allt :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar