lördag 12 mars 2011

Vasaloppet 2012!

Jag har redan nu bestämt mig för att det blir Vasaloppet 2012!!

Har faktiskt känt mig ordentligt mentalt slutkörd efter Öppet spår. Jag har haft fokus på det under en så lång tid och det blev en sån urladdning under loppet att jag behöver en paus från allt vad tävling heter ett tag nu :)

Trots att min tid på Öppet Spår antagligen bara kommer räcka till led 5 i nästa års Vasa så kommer jag satsa hårt på att seeda upp mig till led 3. Det har jag helt klart kapacitet att göra! Satsningen inför Vasaloppet kommer också bli betydligt mer seriös. Det finns egentligen hur mycket som helst att förbättra om man ser till årets lopp. Tex började jag bara köra skidåkningsspecifik styrketräning ganska sent på hösten. Nu kommer jag under hela året optimera min styrketräning för skidåkningen. Jag har redan nu tänkt ut bra övningar och hur jag ska lägga upp styrketräningen. Tex kör landslaget i stort sett bara explosiv styrketräning då uthålligheten istället tränas när de är på skidor. Det passar mig utmärkt eftersom jag är explosiv i grunden och nu vet mer vilka muskler som är viktigast.

Sedan så slarvade jag långa perioder med rullskidåkningen och det kommer inte upprepas utan kommer köra betydligt mer under det kommande året för att hela tiden hålla igång skidåkningen. Det blev också alldeles för många pass ensam inför Öppet spår. Men nu kommer jag försöka lägga så många pass som möjligt tillsammans med andra eftersom det både blir roligare och gör att man kan pressa sig mer.

Gällande skidåkningen kommer jag försöka ta hjälp av tränare eller instruktörer för att förbättra min teknik. Stakningen är ju min styrka men går absolut att förbättra och i diagonalen finns bra mycket att hämta. Sedan kommer jag köra mer intervallträning för att på så vis öka min grundsnabbhet. Föret är ju A och O i Vasaloppet men just nu är mitt grundtempo i normalföre ca 4 min/km mitt eftersom jag orkar hålla det i 9 mil. Men satsar på att komma ned till 3:30 min/km vilket skulle bli en tid på 5:15 på Vasan. Men i första hand vill jag under 6h och det långsiktiga målet kommer bli att gå under 05:30. Har ju nya skidor ( Fischer RCS Carbonlite Classic) också som omöjligt kan gå sämre än mina gamla Atomic World Cup som var trasiga i belaget.

Det kommer också kännas betydligt tryggare i träningen eftersom jag nu vet exakt vad som krävs för att genomföra ett Vasalopp. Nu vet man också hur logistiken runt ett Vasalopp fungerar. Inför Öppet Spår var jag så sjukt stressad inför allt de två sista veckorna att jag blev sjuk och sov dåligt. Nu kommer jag kunna slappna av vilket är bättre på alla sätt!

Ser fram emot träningsåret inför Vasaloppet 2012 redan!!

Bloggen kommer fortsätta när jag jag kommer igång med träningen! Håll ut! :D

2 kommentarer:

  1. KUL! :D Så då blir det alltså "riktiga" loppet! Bra val. Man måste uppleva det. Och om du startar i tredje led så kommer du inte alls ha trångt uppför backen (som vi andra långsamma motionärer som får finna oss i att gå i snigelfart de tre första kilometrarna...).

    SvaraRadera
  2. Ja...Jag gillade öppet spår skarpt. Ingen hets...inte trängsel alls och bara jäkligt behagligt! Men man måste en gång uppleva en riktigt Vasaloppsstart :) Vem vet..efter rullskidsäsongen kanske du kommer bli grym och seeda upp dig? :D

    SvaraRadera