fredag 25 mars 2011

Nyvunnen kunskap...

När jag kört uthållighetsintervaller på 500m och 1000m har jag alltid hållt en så hög hastighet att jag fått mjölksyra och sprungit tills jag mått dåligt.

Men jag fick av en slump reda på något som kallas "tröskelfart" häromdagen. Texten nedan behandlar just 1000m intervaller och vilket tempo man bör hålla.

"För de allra flesta ska tusingarna utföras som ett aerobt arbete. Det innebär utan att skaffa sig syreskuld, det vill säga att halten mjölksyra inte får bli så hög att den inte hinner sköljas bort innan nästa intervall startas. Om benen blir alldeles stumma och det går inte längre att springa i samma fart efter den korta vilan har man just begått det misstaget.

Syftet är alltså att höja nivån på det aeroba arbetet, hur fort och länge som du kan springa i en bestämd fart utan att det uppstår syreskuld. För de allra flesta motsvarar det den fart som man kan upprätthålla i en timme, alltså någonstans mellan kapaciteten på en mil och en halvmara.

Låt oss säga att du har sprungit ett par millopp på 41-42 minuter och en halvmara på strax över en och en halv timme. 40 respektive 90 minuter är givna gränser som du vill underskrida.

Din ”tröskelfart” (så fort du kan springa utan att syreskulden uppstår) lär då i nuläget ligga på ungefär 4:10-4:15/kilometer, kanske något fortare om du har disponerat loppen fel. Det är dessa tider som du ska ha som riktmärke när du ger dig på ditt första pass med tusingar."


Det låter ju helt sjukt att man på 1km intervaller ska hålla ett lägre tempo än när man tävlar på 1 mil? Det lät helt orimligt i mina öron. Men när jag sedan läst igenom hela artikeln så blev jag mer och mer övertygad. Jag som hatar att löpträna brukar ju alltid ligga över tröskelfart i mina intervaller och mjölksyra är regel. Kanske blir det lite behagligare att träna på detta sättet med lite långsammare tempo? Om jag tänker efter så har ju onekligen längdåkningen bättrat på min kondition avsevärt trots att jag ligger på mycket lägre snittpuls än vid löpning. Så det här med tröskelfart blir att utvärdera...

Kanske går det bättre på nästa tävling efter mitt test av "tröskelfart"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar