söndag 20 mars 2011

Två sjöar runt XL!

Då var det avklarat.... debuten i långloppssammanhang! Jag kunde ju valt ett kortare lopp än Två sjöar runt XL som var 16.7km eftersom jag aldrig tidigare sprungit så långt!

Två nöjda killar efter loppet! Johan kom in på 1.14 och jag på 1.20. Johan var tom så duktig att han fick en handduk i pris förutom medaljen :)
Men det gick över förväntan. Jag hade som målsättning att hålla under 5min/km och det målet klarade jag med stor marginal!

Hur utvecklades loppet då? Jag och Johan Roos som fick mig att ställa upp stod före starten och resonerade hur vi skulle lägga upp loppet. Man startar på en fotbollsplan och springer mot en smal passage så där ville vi inte behöva stå och köa så vi startade riktigt snabbt och låg i täten ett tag i början :) Men tempot var på tok för högt för mig så jag fick efter ca 2km lugna mig ordentligt för att inte gå in i väggen. Johan däremot såg jag aldrig röken av mer i loppet eftersom han försvann i horisonten :)

Man springer tre varv runt en 5,7km lång bana och de två första varven kände jag mig riktigt pigg. Fick liksom bromsa mig hela tiden för att inte gå på för fort. Sedan på tredje varvet började jag känna mig trött och redan efter ca 13km fick jag krampkänning i vaden som sedan blev värre hela vägen in mot mål. Men jag kämpade på och som tur är hade jag bra ryggar i stort sett hela loppet. Speciellt en kille som tidigt på första varvet sprang om mig och låg sedan ca 20m framför mig hela vägen. Han hade texten "Bajen" bak på tröjan och jag gav mig fan på att jag inte skulle tappa karln. Givetvis spurtade jag om honom i slutet á la Northug :) Något som märks tydligt är att jag är fantastiskt svag på att springa i uppförsbackar... Där tog i stort sett alla in på mig! Likadant är det ju uppför i längdskidåkningen. Det är verkligen något jag behöver jobba på, kanske inte har tillräckligt med kräm i benen för att springa uppför som är extremt krävande.

Här kommer all passdata:





Nu tänker jag antagligen ställa upp i Tolvanloppet som går här i mina hemtrakter Bromma. Det är 12km men tyvärr för min del är banan rejält kuperad med flera stigningar vilket jag ju är tydligt svag på. Men det kommer förhoppningsvis bli fler löppass än sammanlagt tre st de 3 senaste månaderna som det blev nu innan Två sjöar runt! Så jag kommer satsa på sub 4:30 min/km tempo!

2 kommentarer:

  1. Tack Lisa! Tur att du inte var med för då hade man fått stryk :) Nej, jag har redan insett mina begränsningar som långlöpare. Kanske ställer upp i en halvmara någon gång i livet med aldrig en Mara!!

    SvaraRadera