söndag 27 mars 2011

Intervaller i tröskelfart...

Löpstegsanalys...Man kan ju nästan tro att jag är bra på långlöpning enligt bilden :)
Mitt livs första tröskelpass är nu till ända. Efter uppvärmningen så körde jag också 5x~70m ren sprintlöpning för att väcka de musklerna som legat vilande bra länge. Kändes väl sådär men nog har man fortfarande lite explosivitet kvar. Blir att försöka köra lite sprint varje löppass för att hålla igång det.

Huvudpasset bestod av 10x500m löpning i sk "tröskelfart. Körde samma slinga som förut dvs ~200m platt löpning och ~300m svagt uppför. Körde intervallerna fram och tillbaks och uppför var det medvind och nedför motvind. Eftersom det blåste ganska kraftigt idag blev det minst lika bra träning nedför som uppför! Valde att inte köra 1000m pga av lite lathet men också för att jag inte löptränat så mycket och någonstans måste man ju börja.

Eftersom det blev 500m så valde jag att hålla lite högre fart än de 4:10 min/km (14,4 km/h) som jag borde hålla om det var 1000m. Så bestämde mig för att hålla en fart av ~3:50 min/km (~15,7 km/h). Benen var betydligt piggare idag än i onsdags och jag höll intervallerna i allt mellan 3:40-3:54 min/km (15,38-16,36 km/h). Förutom sista då jag spurtade och höll 3:30 min/km tempo (17km/h) :)
Man ser att jag höll ett hyfsat jämt tempo genom hela passet.
Tyvärr så blev det kanske ett lite för högt tempo de flesta intervallerna eftersom jag drog på mig liiite mjölksyra som egentligen skulle undvikas. Men å andra sidan hade jag faktiskt orkat köra ett par till intervaller utan problem. Men nästa pass då jag ska försöka köra 1000m intervaller måste tempot bli långsammare. Men jag gillar helt klart konceptet och kommer garanterat köra mer intervaller i "tröskelfart" hädanefter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar