onsdag 3 augusti 2011

Nöjen och formtest.

Efter förra veckans relativt hårda träning vilade jag faktiskt hela helgen och bara hade kul och åt massa gott. En rolig sak är att efter fredagens bålmördarträning är idag den första dagen jag inte känner träningsvärk! Med andra ord var det nog lite väl längesen jag gjorde den övningen...
Bla Grönan avverkades i helgen. Shit vad roligt det var!
Jag är återigen uppe i Dalarna nu en sväng och körde igår ett litet "formtest" inför helgens Halvmara. Det blev 8x1000m med 1,5min vila. Tyvärr känner jag mig rätt tung i löpsteget just nu och passet var inte speciellt roligt. Just nu går styrketräningen riktigt bra och då brukar löpformen kännas sämre. Tyvärr är det ju så att det är rätt svårt att kompromissa och både bygga muskler och bli bättre på att springa långt. Sen väger jag egentligen för mycket för att vara i bra löpform. När jag hoppade längd brukade jag deffa ner mig ordentligt inför stortävlingar och vägde ca 70kg då. Nu väger jag 75kg och det är klart att springa med 5 extra mjölkpaket tar ut sin rätt. Men samtidigt så är jag ju mycket starkare i överkroppen nu för stakningens skull så man får jobba utefter det man har.

Passdata 8x1000m:
Udda intervall gick mer nedför och jämn intervall gick mer uppför.

3:54, 3:55, 3:53, 3:56, 3:55, 3:58, 3:52, 3:58

Jag försökte hitta ett bra flyt och trots att det kändes tungt blev jag inte jättetrött av passet vilket ändå känns positivt. Att det var 25 grader varmt och stekande sol gör ju också passet lite tyngre. Mixtrade återigen med löptekniken och ändrade höftläget litegrann och det kändes rätt bra, det blir nog att pröva vidare. Tyvärr är min fot inte helt stabil så egentligen är det kanske rätt korkat att springa men jag har sett fram emot detta länge och gör foten ont är det ju bara att avbryta.

Loppet på lördag (om det springs, måste känna på foten lite) kommer jag satsa på att klara i 4:30/km fart dvs 1:34:30 som sluttid. Jag har ingen aning om jag klarar det eftersom jag aldrig tidigare sprungit en halvmara och det är en ganska kuperad bana. Nu lyckades jag ju hålla 4.16/km tempo på tolvanloppet som är 12km och riktigt kuperat så egentligen borde det ju gå kan man tycka. Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar