tisdag 29 november 2011

Vikten av långpass...

Trots att jag tränat riktigt bra i höst har det faktiskt blivit färre långpass jämfört med förra året, faktiskt knappt blivit några långpass alls. Har resonerat så att jag försöker köra mer intensivt nu för att lägga till fler långpass när (om) snön kommer. Vet inte om det är det bästa upplägget direkt och vet faktiskt inte varför det blivit så.

Tex kör ju hårdsatsande Fia Jobs galet mycket långpass på rullskidor och man får nästan lite Ågren när man läser om alla hennes långpass :) Jag har helt gjort tvärtom med ganska korta rullskidpass och det blev typ två långpass rullskidor på hela sommaren. Dels är mina Oneway Classic 5 så sjukt tråkiga att köra på samtidigt som min sprintliknande stil sliter rätt mycket på armbågarna och sedan är rullskidåkning så jäkla trist jämfört med riktig skidåkning enligt mig.

Menmen, har nu på senaste tiden försökt lägga in lite "långpass" i träningen som tex i lördags då vi först körde stavlöpning och sedan skierg direkt efter. Igår körde jag först styrketräning i 70 min för att sedan köra löpbandsintervaller i en halvtimme och till sist 20 min roddmaskin. På det sättet ska jag försöka så smått vänja kroppen vid att arbeta länge. För övrigt var det första gången i mitt liv som jag körde roddmaskin, vilket helvete till maskin! Sjukt jobbigt men blev tröttare muskulärt än flåsmässigt. Men det är nog bara för att jag inte är van med rörelsen och körde på tyngsta motståndet. Följde upp det idag men cirkelträning och imorrn blir det stakintervaller på rullisarna.

Äntligen börjar det bli lite kallare också. Såg på prognosen att Borlänge ska få snö och kallt inom en snart framtid. Skulle vara kul att få till ett snöpass innan julen som kommer spenderas däruppe.

3 kommentarer:

  1. Jag har fått i tuktat av skidgurun Christer Skoog (som bland annat tränade Majbäck när denne vann 5 milen) att långt och långsamt är nyckeln till framgång, inte ligga på mer än 70% av max för då sliter det för mycket. Men att köra rullskidor mer än 2 tim tar död på mina armbågar och kör därför kombipass 2tim rullisar ett trithlon byte och 2 tim löpning.

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag som har ångest för att jag har kört för lite långpass på sistonde...=) I somras körde vi aldrig kortare än tre mil på klubbträningarna, men i vintermörkret är det svårare att få till långpassen...Crosspass är en bra lösning om man har problem att vara ute länge på rullskidorna!

    Vad är det som är så tråkigt med dina skidor? De rullar trögt ja, men det är ju bra! =)

    Jag har annars fått upp ögonen för korta, effektiva intervallpass på senaste tiden. 4x4. Tror verkligen på dem! Men jag tror att man även måste köra långa, sega pass om man ska kunna hålla ett helt Vasalopp...

    Kämpa på! 95 dagar kvar! =)

    SvaraRadera
  3. Anna: Jag vet... Jag om någon är i behov av långpass eftersom just syreupptagningen är min svaghet. Det roliga är också att typ alla mina pass på längdskidor hela förra vintern gick i full fart. Jag tog nog det inte lugnt ett enda pass :)

    Fia: Det är helt galet hur ni kör men givetvis riktigt bra inför Vasan. Crosspass är som du skirver en riktigt bra lösning som jag nu börjat med. Det tråkigaste är att dom vibrerar så jäklarns mycket men det största problemet är att jag är bortskämd som växt upp på snö :)

    Jag kör i stort sett bara intervallpass nuförtiden liknande 4x4 och det är riktigt bra! Men i vinter blir det långpass igen!

    Tack detsamma!

    SvaraRadera