lördag 26 november 2011

Nördlördag med Skiergmaxning...

Det kändes lagom nördigt och väldigt seriöst att kliva upp kl 08 en lördag för att köra dubbelpass med både Jonas och Jimmy. Planen var att först köra stavlöpning uppför Johannelundstoppen för att sedan direkt dra till Vällingbyhallen och köra lite Skierg. För er som inte vet vad Skierg är så är det en stakmaskin.

Vilade ju torsdagen och körde sen ett gympass igår fredag. Som jag har förstått kör landslaget mest tung och ganska explosiv styrketräning med få reps och tunga vikter. Det blev precis ett sånt pass igår där jag lade på så mycket vikt att man orkade max ~6 reps av varje övning. Men jag vet inte, tror det är bra att variera styrketräningen också så att musklerna inte vänjer sig för mycket. Så jag varierar vart tredje gympass ungefär. Tex:

Pass 1: Tung styrketräning för relativ styrka, max ~6 reps
Pass 2: Muskeltillväxt ~10-12 reps
Pass 3: Uthållighet ~15-20 reps
Pass 4: Tung styrketräning igen osv...

Jag har ingen aning om detta upplägg är det optimala men för mig har det funkat riktigt bra. Framför allt sista året har jag gått framåt ordentligt styrkemässigt.

Tillbaka till dagen, synd nog fick Jimmy kasta in handduken imorse eftersom han vaknade med halsont. Tyvärr hade det också regnat inatt och det gjorde den vanliga sträckan uppför toppen väldigt lerig och svårsprungen. Men vi testade att följa en cykelväg på baksidan som går upp mot toppen och den är betydligt längre men givetvis flackare. Men det kändes mycket mer grenspecifikt att köra ca 500m istället för 120m full karreta.

Trött Jonas efter en av intervallerna.

Det blev 6st intervaller totalt men kände mig tyvärr lite sliten efter gårdagens tunga styrketräning. Kände egentligen redan på första intervallen att kroppen inte riktigt är på topp. När det är så blir jag trött fortare än vanligt och mår liksom lite illa så fort pulsen höjs. Sedan får jag skylla mig själv eftersom det blev en fredagspizza igår... Är rätt kinkig med vad jag stoppar i mig dagen innan en hårt träningspass och man behöver inte vara raketforskare för att förstå att pizza egentligen går fetbort :)

Sedan drog vi direkt till Vällingbyhallen som ligger precis i närheten för att köra lite Skierg. Har ju bara testat Skierg en gång förut för 1,5 månad sedan då jag bara lekte lite i ca 20 min så det här räknade jag som mitt första ordentliga Skiergpass.
För er som aldrig provat så är det inte mer spännande än att man står och simulerar stakning och stirrar in i en vägg :)
Vi körde i totalt 50 min och under den tiden alternerade vi allt från fjösåkning till att maxa vissa distanser. Skierg är absolut en bra maskin för att förbättra sin stakning. Men då är det ganska viktigt att man försöker köra så grenspecifikt som möjligt. För egentligen kan man dra lite hursomhelst och ändå få upp bra speed. Att maxa och jämföra tider med varandra tycker jag man kan ta med en liten nypa salt just pga att man kan dra lite hursomhelst och sedan har du rätt stor fördel av att vara stor och tung. Rätta mig nu om jag har fel: men en bra fuktion med Skiergen är att du kan ställa in olika motstånd på den. Men du får liksom inget gratis av att köra på lättare motstånd får då måste du staka mer för att få ut samma effekt jämfört med tyngre. Jag kände väl direkt att 10:an dvs det tyngsta motståndet passade mig bäst. När jag ställde in lättare fick man ju staka som en idiot för att komma upp i samma hastighet.

Sedan till maxningen, vi provade att maxa på både 100m och 500m. Nu var ju uppladdningen knappast optimal med tung styrketräning igår, stavlöpning innan, kroppen kändes seg och att det var mitt första ordentliga pass med Skierg. Men det var ändå kul att få ett "pers" att försöka slå!



Helt okej tider och framförallt på 100m. Men tyvärr så var tekniken allt annat än bra och känner att jag har mycket att förbättra. På 500:ingen så började jag i ursinnigt tempo för att sedan tappa sjukt mycket mot slutet med fruktansvärd teknik. Försökte sedan en andra gång då jag lade upp det mer jämt och då blev det 1:44 trots att jag var helt slut efter första försöket så här finns mycket tid att vinna! På 100:ingen är det ju bara att kötta men jag kan absolut förbättra den tiden om jag får fler försök! Såg faktiskt att den tiden står sig ganska bra när jag googlar runt lite. Tex körde skidgurun Erik Wickström en invigningstävling på 100m och hade jag varit med där hade man delat förstaplatsen :)
Kika här: http://erikwickstrom.se/2011/11/03/skierg-invigningen-dominerades-av-magnus-sjobjer/

Men att vara bra på 100m Skierg gör knappast en bra Vasaloppsåkare så jag behöver förbättra uthålligheten ordentligt inför första söndagen i mars!

Eftermiddagen spenderas nu framför tv:n med först Världscupen från finska Kuusamo och snart blir det Premier league med Man united - Newcastle. Man kunde haft det sämre :)

2 kommentarer:

  1. Fina tider! Dags för dig att maxa 5000 m snart :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad gör du själv på en 500:ing? Ja, herregud... Vet inte om jag skulle överleva en 5000:ing :)

    SvaraRadera