torsdag 17 november 2011

Lite annorlunda träningsvecka.

Har hittills tränat lite annorlunda denna vecka. Har kört dubbelpass både mån och ons. Måndagen bestod av ett mastigt gympass följt av 6x1000m intervaller med 1min vila på löpbandet (tempo 3:52min/km). Riktigt jäkla tråkigt men svettigt...

Onsdagen bestod av 4,5km morgonjogg i frosten. Tanken att jag skulle köra ganska lugnt men tempot blev ändå bra och sista km gick på 4:04. Jag testade för första gången överdelen på min skidtävlingsdräkt i kyla. Temperaturen var nog precis under nollan men trots underställ kändes tävlingsdräkten jävligt kall. Hur fan grejar man -10 och blåsigt i en tävlingsdräkt någon??

Eftermiddagen bestod av ett intervallpass på rullskidorna med kolleg-Jonas. Platsen var som vanligt cykelvägen mellan Bromma flygplats och golfbanan. Jag har ju på senaste tiden känt mig trög i början men sedan har det släppt efterhand. Men under gårdagen med Jonas i släptåg höll jag ganska jämt tempo hela passet för en gångs skull och kände mig "jämntrött". Passet bestod som vanligt av 10x1000m med 1min vila. Riktigt skönt att min Garmin Forerunner 210 har automatiskt intervallfunktion, liksom bara att ställa in sedan tuta och köra. Det är tredje gången jag kör passet och sjukt nog är tempot nästan identiskt alla tre pass. Totaltiden inkl vilan på de tre passen har varit: 47:08 - 47:11 - 47:13.

Sedan har jag och Jonas varit ganska fundersamma över att tempot på våra rullskidpass under hösten varit sämre och att det överhuvudtaget känts jobbigare. Det borde ju normalt sett vara tvärtom och gå bättre ju mer man tränar. Men tydligen går rullskidor mycket trögare vid kyla så det förklarar en hel del... Det skulle ju varit bra att vetat det innan så man sluppit slita ihjäl sig men ändå bli lite halvknäckt över att det gick sämre och sämre :)

Äntligen verkar kylan vara på G också! Såg bla på Romme Alpins hemsida att de börjat med snötillverkningen nu! Hoppas också att längdskidanläggningarna börjar göra samma sak så man äntligen får köra lite på snö snart!
En färsk bild från imorse! (http://www.rommealpin.se/album.asp/avd/2)

3 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt med snö! =)
    Sicken lyx.

    Jag har köpt en underställströja som har windstopper-tyg på framsidan inför vintern. Det blir mycket varmare så!

    SvaraRadera
  2. Så blir det så mycket svårare att få fästa med stavarna på en kall asfalt!

    SvaraRadera
  3. Jo, men tyvärr bor man ju inte i Dalarna längre :D Men förhoppningsvis blir det en tripp upp snart för lite RIKTIGT skidåkning!

    Fia: Jag har faktiskt köpt en underställströja med windstopper. Men den känns rätt kall ändå. Men jag tror det har med att göra med ovanan i kyla också, det har ju varit så varmt i höst!

    Anna: Jo, det är ju bra mycket mer stavsläpp i kyla har jag märkt. Det är alltså nu man borde ha snabbare rullisar?

    SvaraRadera