onsdag 9 november 2011

Insomnia...

Jag är jäkligt känslig med min sömn. Får jag inte tillräckligt med kvalitetssömn så fungerar jag överlag riktigt dåligt. Tyvärr kommer ibland perioder då jag sover dåligt utan att jag vet varför. Just nu är en sådan och jag har sovit riktigt dåligt flera nätter i rad. Det känns som att gå i en dimma just nu.

Tog mig ändå ut på mitt första rullskidpass i mörker idag. Det blir mörkt så sjukt fort nuförtiden så ska man köra rullskidor på vardagar är det i mörkret som gäller. Cykelvägen vid Bromma flygplats som jag brukar springa 1000:ingar på är passade nog upplyst. Faktiskt gick det riktigt bra att köra där på kvällen för lyset räcker gott och väl  trots att det är kolmörkt ute. Men jag mötte en surbugge på cykel som skrek "DÅLIGT LJUS" till mig... Hörde jag pannlampa någon?
I början av passet precis innan det blir kolmörkt...
Efter min brist på sömn så kändes det otroligt segt på uppvärmningen dit. Fick mjölksyra i ländryggen direkt och allt kändes allmänt skit. De första 4-5 intervallerna kändes rätt tunga och jag blev väldigt trött i musklerna och det gjorde att flåset inte kom igång. Men faktiskt så vände det efter ungefär hälften av passet. Trenden på mina senaste träningspass har varit likadan, det vänder efter ett tag och jag känner mig plötsligt piggare. Kände mig faktiskt riktigt stark andra hälften av passet trots att magen kurrade av hunger.

Passdata:
Udda intervall går mer uppför och jämn mer nedför.
En annan grej är att jag faktiskt gått ner lite i vikt. Senast när jag var sjuk så satte det sig på magen och gjorde att jag inte kunde äta. Jag har fortfarande inte 100% aptit och vet inte vad det beror på. Brukar liksom alltid äta som en häst men nu så tar det stopp ganska fort. Det i kombination med hård träning har gjort att jag tappat ca 2kg. Det är inte alls bra för det betyder att jag ligger på en negativ energibalans och det bör man knappast göra under uppbyggnadsträning. Det ska ju vara tvärtom när man bygger upp kroppen, då bör man ligga lite plus med energiintaget. Så nu har jag de senaste dagarna tvingat i mig mat trots att jag redan mätt för att undvika denna negativa energibalans.

Sedan vill jag passa på att ge lite ris till både Enervit och Maxim. Jag köpte varsin av deras sportdryck på burk. 150 pix får man ge och det är rätt mycket... Men eftersom de i stort sett alltid serverar enervits sportdryck på större evenemang är det lika bra att vänja magen för det. Men vad ser jag när man öppnar burken?
Den är ju bara fylld till lite mer än hälften. Helt sjukt att man betalar 150kr och så är burken halvfull! Nej, sjukt sniket Enervit! Inte nog med att det är snålt, varför så stor burk? De kunde ju gjort en mindre burk och sparat på miljön också. Tyvärr är inte heller Maxim ett dugg bättre, varför denna snålhet?

4 kommentarer:

  1. Exakt samma sak var det första jag tänkte när jag öppnade Enervit-burken första gången. Jag gissar att man motiverar det med att man skall få ner skopan - på höjden.

    SvaraRadera
  2. Haha..det känns sjukt omotiverat stort utrymme för en skopa! Kunde man inte få skopan brevid burken?

    SvaraRadera
  3. Det är som tortyr att inte kunna/få sova. Lider periodvis av samma problem, och det är fruktansvärt frustrerande.

    Om ditt problem är att somna kan jag rekommendera att prova spikmatta en kvart-20 minuter innan det är dags att sova. Det funkar i alla fall varannan gång när skallen vägrar stänga av trots att kroppen är helt slut.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Lina. Jag har en spikmatta hemma men aldrig provat innan jag ska sova. Blir att testa direkt om man kommer in i en sån period igen!

    SvaraRadera