onsdag 21 december 2011

Försäsongensträningen är nu slut!

Nu räknar jag officiellt med att försäsongsträningen äntligen är slut! På fre drar jag upp mot ett just nu snörikt Dalarna och massvis av skidåkning i minst 2 veckor. Äntligen kommer man få träna regelbundet på snö! Med mycket tur kommer det finnas åkbara spår i Sthlm när man kommer tillbaks några dagar efter nyår.

Försäsongsträningen avslutades med Skierg och löpning idag. Kände mig faktiskt rätt seg och kände direkt att det skulle bli ett jobbigt pass. Körde 1000:ingar med 60s vila på tyngsta motståndet (10) och planerade att öka på dosen till 10 st (förra gången 8). Programmerade in maskinjäveln så att jag hade en virtuell motståndare som höll 3:56 min/km tempo. Efter 8 st i just 3:56 tempo var jag riktigt trött och uttråkad så skippade de sista i förmån för 2st 500:ingar istället med samma vila. Avslutade sedan med 5km löpning på löpband i 13,7km/h tempo (4:23 min/km).
Förhoppningsvis slipper jag se den här förbannade maskinen i vitögat igen för resten av vintern!

Hur har försäsongsträningen gått då? Den har sett ganska annorlunda ut mot förra året som var min första skidsäsong. Framförallt har det blivit mer uthållighets och grenspecifik träning. Förra året körde jag mest allmän styrketräning men har nu ganska länge kört styrka nästan enbart för skidåkningen. Sista månaden har det blivit betydligt mer konditionsträning och med facit i hand borde jag kanske lagt in ännu mer såna pass eftersom det är en stor svaghet hos mig. En annan stor skillnad är att jag satsade hårt på stavlöpning förra året medan den här hösten mer på rullskidåkning/Skierg. Förhoppningsvis en bra prioritering...

Betydligt mindre stavlöpning denna höst. Kanske egentligen borde kört mer såna pass...
Faktiskt har träningen gått riktigt bra överlag och har kunnat träna på utan större störningar hela hösten. Min skidpremiär för 1,5 vecka sedan skvallrade om att det gått framåt och jag kommer vara en betydligt bättre skidåkare iår om man får vara fortsatt skade -och sjukdomsfri (peppar peppar). Hur bra återstår att se...

7 kommentarer:

  1. Du verkar kanonstark. Är riktigt imponerad av din skiergkörning. Är du lika stark i spåret så blir det roliga seedningslopp för dig. Det blir ju perfekt med så långt jullov på snö nu :) Träna smart bara! God Jul och Gott nytt.

    SvaraRadera
  2. Lägesrapport från Falun: nio grader kallt och fullt tryck i snökanonerna.
    http://camlugnetthus.falun.se/view/index.shtml

    SvaraRadera
  3. Ja, som sagt, du verkar ruskigt stark. Efter nyår hoppas jag på att vi kan köra gemensamma hårda pass i Sthlm-området! Kanske att vi syns i mellandagarna redan, om du skulle ge dig upp till Grönklitt för ett riktigt långpass.

    Mandus och Håkan, vilket blir ert första seedningslopp?

    SvaraRadera
  4. Mandus: Det är en sak på Skierg och en sak i spåret men visst känns det lovande! Ska försöka lägga upp det smart och inte bara panikköra...

    Lina: Det låter riktigt grymt! Synd bara att det kommer töa massvis några dagar med början imorrn :(

    Andreas: Det har helt klart gått framåt absolut. Gemensamma långpass låter väldigt vettigt. Får se om man kan ta sig upp mot Grönklitt. Jag har ärligt talat ingen aning om mitt första seedningslopp... Förslag?

    SvaraRadera
  5. Nja, Kläpparännet 42 km i Ljusdal den 6/1 vore intressant, men det kräver nog att vi blir några stycken som kan fylla en bil. Intresserad? Alternativt åker man över dagen eller så hyr man en billig stuga och tränar vidare lördag och söndag också.

    SvaraRadera
  6. Det vore absolut kul men känns lite i tidigaste laget. Har du några att köra med?

    SvaraRadera
  7. Har inte tänkt på seedningslopp än. Har inte fått mina nya skidor. Men nu i julhelgen ska jag hämta ut dem. Blev sugen på kläpprännet när du nämnde det. Kanske kör det faktiskt. Visst det är tidigt men det ger mkt att tävla på en sån distans. Sen är det bara att ladda för loppen i feb. och seeda bättre då.

    SvaraRadera