lördag 31 december 2011

Årssummering och ekorrhjul...

Då är snart 2011 till ändå och det har varit ett bra år. Tycker att jag presterat bra under hela året både på träning och tävling. Höjdpunkten var ändå Öppet spår som jag klarade över all förväntan trots dåliga skidor och att det var min Vasapremiär. Känslan över att ha klarat ett sånt mastodontlopp var riktigt go.

Årets besvikelse var helt klart Lidingöloppet, kramp redan efter 18km sedan var det kört. Jag var i riktigt bra löpform några veckor innan loppet. Sedan kom en sjukdom som satt stopp för all träning en hel vecka tätt inpå loppet och jag kände mig aldrig riktigt pigg i kroppen efter det. Jag ska ta farsans jävla tid på 2:35 nästa år :)

Annars har jag tränat betydligt mer seriöst detta år inför skidsäsongen jämfört med förra. Iår är jag mer medveten om vad som krävs för att förbättra skidåkningen på ett helt annat sätt jämfört med förra året. Har varit betydligt mer ordentlig med grundträningen och tex fortsatt köra rullskidor trots dåligt väder. Får jag bara (peppar peppar) fortsatt vara skade och sjukdomsfri kommer 2012 bli ett bra år!


Nu till min senaste träning. Efter passet med Andreas i Orsa Grönklitt i onsdags tog jag en vilodag på torsdagen. Körde därför två pass igår fredag. Första passet blev styrketräning på Actic i Lugnet med min stora starka storebror på förmiddagen. Fick till ett riktigt bra helkroppspass. Eftermiddagen bestod av något som jag i det längsta försökt undvika men som ändå är nödvändigt. Nämligen Ekorra runt på Lugnets konstsnöspår...
Inte direkt kul att snurra runt runt på ett konstsnöspår men ändå riktigt bra att ha möjligheten när det är snöfattigt.
Jag blir ganska lätt uttråkad över att göra samma sak för länge och kände redan efter två varv på den ca 800m långa slingan att detta kommer bli jobbigt för pannbenet. Visste heller inte vad jag skulle lägga på för fästvalla så det blev en blandning mellan universal och isklister eftersom det krupit under nollan. Som vanligt lyckades jag valla helt fel. Har fanimej inte fått till fästvallan en enda gång på skidpassen hittills!! Klistret frös direkt vilket gjorde att både fäste och glid var uruselt... Men trots att jag blir uttråkad fort så vinner oftast envisheten och det blev tillslut 26 varv och drygt 2 mil. Tips för att undvika infruset klister och även burkvalla mottages tacksamt!

Passdata:
Sträcka:
20,14 km
Hastighet:
16,12 km/h
Tempo:
03:43 min/km
Maxpuls:
177 slag/min
Snittpuls:
159 slag/min
Kaloriförbrukning:
1227 kcal
Träningseffekt (TE):
3

Nu väntas det snö imorgon på nyårsdagen så förhoppningsvis kommer jag kunna träna på bra hela nästa vecka! Gott nytt år på er!!

3 kommentarer:

  1. Universallösningen för att hindra ifrysning av klistret brukar vara ett lägga ett lager burkvalla ovanpå:

    http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=672545

    SvaraRadera
  2. Jag brukar lägga en Hög flour valla ovan, bara ett lager så att det inte fryser...
    Ska till Borlänge i helgen och åka skidor du som kommer från trakten (?) har du koll på bra spår där? och kanske också på någon bra tränare som är sugen på att köra teknikträning med en ivrig åkare?

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Ska genast testa imorgon!!

    Anna: Jag är uppvuxen här så lite koll har jag allt ;) Jag har bra koll på spår men just nu är snötillgången skit så just nu är det konstsnöslingan i falun på lugnet som gäller. Men jag ska hålla utkik på skidspar.se för andra åkabara spår. Oj, tränare är det däremot sämre med... jag är ju liksom ingen skidåkare i grunden så har lite dålig koll. Men hör av dig om du vill ha mer tips om Borlänge!

    SvaraRadera