tisdag 30 november 2010

Formgjutna sulor?

Vad skriver man på en träningsblogg när man inte tränar eftersom man är sjuk? Sjukdomen vägrar självklart ge med sig. Det är tydligen fler som är sjuka nu som var på samma fest så jag är tydligen inte ensam.

För att göra en lång historia kort så tvingade jag mig till jobbet idag trots sjukdom för att vi skulle få besök av en dansare från Let´s dance. Dock var dansaren sjuk så där står jag och måste ha mina lektioner som vanligt trots att jag inte är frisk...Nu får vi se om den första sjukdagen kommer imorrn...


Istället för att skriva om min träning ger jag mig in i debatten angående formgjutna sulor.

Om man har ett par bra löparskor, behövs då formgjutna sulor?
Det beror givetvis på...har du inga problem och får sällan ont så behöver du förmodligen inga. Jag själv har väldigt höga fotvalv och det gör att i stort sett endast hälen och framdelen av foten belastas när jag går eller springer. Alltså belastas inte mitten-delen nämnvärt.
Min fula fot...
Kanske därför jag hade hälproblem som liten? Kanske därför jag hade ständiga fotproblem under min friidrottskarriär? Vem vet...men efter min stressfraktur årsskiftet 03/04 skaffade jag formgjutna sulor och då blev mina fotproblem genast märkbart mindre. Men mina fotproblem beror nog också på att friidrottare speciellt inom sprint/hopp som jag höll på med har enormt hög belastning på sina fötter. Men jag vill ändå poängtera att sulorna tog bort mycket av mina problem. Genom att formgjuta sulor så sprids belastningen på hela foten och du får en naturligt bra fotisättning.
Mina nya från i höstas.                 Mina gamla från -04
Man ser tydligt hur mina fötter är formade...
Efter friidrottskarriären trappade jag ner användandet av sulorna eftersom belastningen av fötterna naturligt minskade ganska ordentligt. Och jag klarade mig utmärkt utan som motionär. Men på speciellt det senaste året då jag börjat springa och träna mer än på länge så började jag känna av mina fötter igen och då var det dags att skaffa nya inlägg och nu är problemen borta igen.


Något att beakta är dock priset. Det kostar ca 1500-2000 att gjuta sig ett par sulor och det är ju inte direkt billigt. Men har man problem och tränar mycket så är det ingen dyr investering med tanke på att många problem kanske försvinner. Dessutom blir sulorna en extra dämpning, kanske bra för er som gillar att springa på asfalt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar