torsdag 21 juli 2011

Äntligen ett rullskidpass!

Det är katastrofalt nog 1,5 månad sedan jag körde mitt senaste pass på rullskidor så det var verkligen hög tid tid att komma igång igen!


Jag hade planerat att köra backintervaller som kom igång pass. Men när jag väl drog iväg kändes det oförskämt lätt att jag bara körde på! Det slutade med en runda på 18km i riktigt högt tempo! Den största skillnaden från förra sommaren då jag stod på ett par rullskidor för första gången är att jag blivit mycket starkare och utvecklat min stakteknik. Det känns riktigt skönt att mitt gnetande i gymmet och alla mina videoanalyser verkligen gett resultat. Förra sommaren hade jag svårt att komma under 4 min/km snittempo och då körde jag i princip bara stakning med frånskjut vilket ger mycket hjälp på mina tröga rullskidor. Skillnaden nu är att jag i stort sett körde hela passet utan frånskjut vilket är betydligt jobbigare men ändå hade jag mycket högre tempo. Så det är inte så illa pinkat att hålla det tempot jag gjorde med bara dubbelstakning på ett par Oneway classic 5.

Återigen kan jag konstatera att mina två veckor utan träning inte gjort att jag tappat så mycket utan tvärtom... Efter den riktigt tunga träningsperioden precis innan uppehållet känner jag mig faktiskt starkare nu! Nu gäller det bara att försöka hålla igång rullskidåkningen för när man kör såna bra pass som idag är det riktigt roligt!

Passdata:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar